metallica - hardwired... to self-destruct

Elérkezett a nap végre, amire mindenki várt! És az is, aki csak fikázni tud, mert képtelen felmérni a helyzet súlyosságát. Ő is azzal kezdi, hogy meghallgatja. Sokak imádják majd, sokaknak pedig ez sem fog tetszeni. Ez így van rendjén!

8 év telt el a Death Magnetic óta. Ez eddig a leghosszabb periódus két stúdiólemezük között. Addig is, de azóta még nagyobbá váltak, mint ami elképzelhető vagy várható lett volna a műfajból eredendően. Nem tudom meddig és hova lehet ezt az egészet még fokozni, de hogy ez miért jó? Elmondom...

Hát azért barátaim, mert a Metallica emel ki minket a "csatornából", ahová a műfajt elvből elutasítók taszítják a világ legőszintébb és talán legemberibb műfaját és húzza magával a sereghajtókat. Attól függetlenül, hogy mit miért és hogyan csinál. Ezen a szinten már a név is elég. Ez egy márkanév. A legnagyobb hírességek hordják a Metallica pólóit, mert menő... Útálom ezt, de ez is csak nekünk reklám. Hogy nem csak Scooter meg Dj mittoménki létezik. És, hogy miért kell a reklám nekünk is? Hát azért, mert így leszünk többen és többen...

Inkább hálásnak kellene lennie ezért és nem buziskodni, meg ócsárolni, hogy Brioni, meg ilyen fellépés, meg ilyen cipő, meg olyan üzlet és sorolhatnám napestig, de nem fogom, mert csak felidegesítem magam.

Vedd észre, hogy a Metallica tesz a legtöbbet a műfajért. (Mint most már az album hallgatása után kiderült megint úgy, hogy tojtak magasról az elvárásokra és megint azt csinálták, amit nem vártam, hiába az első 3 klip.) Ők tartják ezt az egészet a felszínen vagy legalábbis a közelében. És ha ez az ára annak, hogy tudomást vegyenek róluk, akkor mindent bele!

Hála Istennek, hogy minden, amit csinálnak a saját tulajdonuk (ezzel egyedül vannak a metál világban) és így azt tehetnek amit csak akarnak. Hiába csinál nagyon jó albumokat sok más zenekar, ezer és ezer okot tudnék mondani, csak kevés a tinta rá, hogy miért vannak fényévekre Hetfieldéktől.

Minden kisebb-nagyobb zenekaron hónapok óta érezhető a pánik, hogy jön a Metallica új stúdióalbuma, ezért sorban (néha sajnos kapkodva a befejezéssel) dobálják piacra az új albumukat, hogy megelőzzék november 18-át, a napot, miután a többi megjelenés, már érdekét veszíti majd teljesen függetlenül attól, hogy milyen lesz a Hardwired.

Váratlanul, csupa üres duma és videó után jött az első klip, amitől mindenkinek leesett az álla, hogy "Úr Isten! Ilyenre képes még a Metallica?" meg hasonló baromságok.... Természetesen igen. (Nem is értem) Aztán jött a Moth Into Flame, ami egy komplexebb, hosszabb és témázgatósabb dal.

A szövegek nagyon mélyre mennek, James régi szokásához híven. Amy Winehouse tündöklése és bukása ihlette vagy a Murder One, ami Lemmy tiszteletére íródott. Azóta a szószátyár dobos azt is elhintette, hogy minden számhoz videót fognak csinálni! Hát ez óriási! (2x40 perc zenéhez film...)

A harmadik videós szám az Atlas, Rise! csak még tovább fokozta a hangulatot. Már a harmadik szám és teljesen más, mint az előző kettő... Tele van azokkal a felütésekkel és ritmusváltásokkal, ami másoknak valahogy nem megy, vagy nem jut eszébe. Nem példálóznék, mert őket is szeretem.

Kíváncsian vártam a folytatást... Meg is jött...

Röviden előszóban: A hangzás felülmúlhatatlan. Nincs túlvezérelve, mint a Magnetic. Az ének meglepetésszerű, nem úgy darál, ahogy az várható lett volna az első 3 szám alapján. A szövegek mélyen szántóak. A gitárszólók sokkal természetesebbek és jobbak. Kirk kitett magáért. A basszus végre nincs elnyomva, tökéletesen hallatszik. A kiállások és felütések is példátlanok. Ezeket hiányolom más zenekaroknál. Kicsi Kill 'Em All, kicsi fekete album, még a Load vonal is ott van, nem is kicsit, aminek én kifejezetten örülök.

A számokról röviden (néhány hallgatás után):

A Hardwiredet már ismerjük. Brutális, gyors, punkos és egy mérges Hetfield. Őrült egy szám, annak is szánták. Ez alapján én is azt hittem, hogy agyon fognak verni a többi számmal is. Egy hét alatt írták (a többi hónapok alatt készült egyesével) utolsó dalként, hogy "úgy kéne még valami őrültség rá.... Hát ez sikerült.

Atlas,Rise!: A harmadik videóval ellátott dal. Kívánnivalót nem hagy maga után. A refrén kiváló, énekelni való, igazi koncertnóta, ízes szólóval. Nagyon tetszik a dob. Az egyik legjobb dal a lemezen. Először fura volt a verse ének, de mára már semmi bajom vele. Nagyon jók a bridge-k, ha azoknak lehet nevezni ezeket az elmés átmeneteket.. Briliáns.

Az első meglepetés a Now That We'r Dead. Egyszeri hallásra ez a lemez mélypontja. 4-dik hallásra már nem látom ilyen borúsnak a dalt, de a lemez első két számához képest elég gyengének hat. Nyilván. Azok brutálisan erősek. Attól még sok embernek a kedvence lesz. Túl az ötödik hallgatáson egyre jobban tetszik. Van, aki azt írja, hogy az egyik legjobb és kiváló koncertnóta lesz. Ok. Inkább Load.

Aztán jön a Moth Into Flame, ami az egyik legjobb Metallica szám lett szerintem. James harap, ahogy kell, ugat, kitesz magáért. A számnak több csúcspontja is van. A Light it up rész, a refrén, a harmóniák, a duplázó... Több mint hibátlan! A hangulata, a sodrása... Nagyon ott van.

A Dream No More visszaránt oda, ahova kell vagy nem kell. Ezt mindenki majd eldönti maga. Szintén egy igen erős dal, ami Alice In Chains-es beütést is kapott. Itt megjegyezném, hogy meglepetésre ez a lemez tökéletes ellentéte olyan szempontból a Death Magneticnek, hogy ez középtempós inkább. Nincs az az érzésed, hogy bele akarják döngölni a fejed a betonba és a lemez felénél már fáj is. Hiába jóleső fájdalom.

Halo On Fire: Hetfield gyönyörű énekdallamot hoz. Itt is van egy két utalás régi számokhoz, de nem kell megijedni. Nincs vele probléma. Elég jól fel van építve. Futkos tőle a hátamon a hideg. Nagyon jók a begurulós mérges részek. Én a végén a "Say goodbey-t" lehet, hogy inkább kihagytam volna. A One miatt ez már kicsit túl sok. Ha kell mindenképp egy szám, ahol előtérbe kerül a líra, akkor itt van ez. Jó, hogy itt van.

Confusion: A második lemez nyitódala. Em I Evil-es intro után a lemez egy újabb húzós dala következik. A fő riff nagyon jó, a refrén nekem kevésbé tetszik. Kirk teszi, amit kell. Olyan a téma, mintha egy 100 éves gőzmozdony télen a hegyekben száguldana veled. Húz, de súlyos és remek az énektéma.

ManUnKind: A politikában mártogat. Kicsit eltér a mondanivaló a többi szám vonalától, egy kicsit talán frissítőileg is hat. Érdekes az elszállós rész az elején, még mindig nem tudom eldönteni jó-e vagy rossz. Hangulatos talán. Megint Load-Reload vonal. Az egyik fő riff a Dath Magnetices Suicede And Redemption oda-vissza váltogatós ritmikáját hozza vissza nekem.

Here Comes Revenge: Ez is egy lassabb, közepesebb szám. Érdekes elgondolás az első három klipes dal után. Nem gondolom, hogy azon kívül, hogy Metallica, különösebben érdekes lenne. Nem rossz, de semmi több. Több hallgatás után gondolom ez is változik majd. A refrén a legütősebb része talán. Am I Savage?: Itt is abszolút a Load vonal ugrik be nekem. Bár ott találok ennél jobb számot is szerintem. Érik még, ebben biztos vagyok.

Murder One: Ez a Lemmy tiszteletére írt dal a lemez egyik, hanem a legnagyobb csúcspontja. Akkora lánctalpas riff vezérli, hogy eldobom az agyam. Alig várom, hogy kijöjjön a klip is hozzá! Sok az utalás, gyakorlatilag Lemmyt koronázza meg a szám. Nagyon jól sikerült. Végigborsódzik tőle a hátam. Elképesztő. Ilyen egyszerű és ütős témát művészet megírni.

Spit Out a Bone: Szokás szerint lezárásként az egyik legkeményebb nóta következik. Bivalyerős. Ha ez koncertszám lesz (és már miért ne lenne!), rengeteg csonttörés fűzhető majd hozzá, az biztos. Ezt nem lehet simán csak nézni. Ezt a számot Lars és James közösen Trujillóval írták.

Érdekessége még a lemeznek, hogy a jól bevált módszer az, hogy megint ketten írják a lemezt. Kirk ennél a lemeznél jóformán szóhoz (gitárhoz) sem jutott. Azért a szólók szépen, rendben vannak! Mindegy. Szóval a szám a Wiplash és a Battery erejével száguld. Elég kemény. Van egy kis Slayeres íze is.

Zárószó: A Metallica csinált megint valami meglepőt. Kicsit talán érezhetőbb a Maiden, a Purple és más nagyok hatása, mint eddig. Sőt még egy kis Alice In Chains is, akivel szintén nagyon jóban vannak. Kicsit klasszikusabb zene, nem érzek rajta izzadságszagot.

Az biztos, hogy szerették és élvezték ezt a munkát, mikor megírták a lemezt. Egy biztos vagy jót vagy rosszat, de mindenki erről fog most beszélni megint. Hát hajrá.

Beszéltem néhány barátommal. Van, aki azonnal imádja és van, akinek nem jön be. Ez így van rendjén. Én minden esetre köszönöm! Azért maximális a pontszám, mert bár nem gondolom, hogy 100%-os a lemez, még így is jobb, mint példa nélkül az, amire simán adtam az 5 pontot. Csak hát azért valljuk be: Hetfieldéktől mindig többet vár az ember.

Utóirat: Mire föleszméltem, már 7 friss klip kint volt a világhálón. Azt hittem, hogy álmodom! Tényleg mindre videó készült! Mostanáig az összeset láttam és meg kell mondjam, óriási amit csinálnak a fiúk. Még a Lords Of Summerhez is összevágtak egy nagyon hangulatos kis kedvcsinálót is a koncertekhez. Elég jó lett. Megyek is, amint lehet. Ha minden jól megy, nyáron Ausztria!

Lassa túl vagyok 10 hallgatáson és a videókon is és azt kell, hogy mondjam, felülbírálom magam, mert az összes számba teljesen belehabarodtam! Imádom Őket! Lars For President!

Polgár Tamás

5/5



Infók:

Tracklist:

Disc #1
01. Hardwired
02. Atlas, Rise!
03. Now That We're Dead
04. Moth Into Flame
05. Am I Savage?
06. Halo On Fire

Disc #2
01. Confusion
02. Dream No More
03. ManUNkind
04. Here Comes Revenge
05. Murder One
06. Spit Out The Bone

Műfaj: thrash metal
Megjelenés: 2016. november 18.
Kiadó: Blackened

21 megjegyzés:

  1. Előre bocsájtom, hogy ez egy régen látott, nagyon jó Metallica lemez.

    Pár gondolat csak, úgy vitaindítónak.
    -Furcsán jól szól, talán kicsit hihetlenül is.
    -A dob nálam nem front hangszer, itt keményen az arcodba van tolva, túlzó.
    -Emiatt, vagy sem, de szinte semmi nem hallatszik a basszusgitárból, kár.
    -A szólók szerintem soványak, nekem jobban tetszenek az olyan típusú szólók, amiket mondjuk a messze nem ilyen egységes utolsó Megadeth lemezen játszik Kiko. Ez csak egy példa, nem kell egyből rávetődni.
    -Néhány szám esetében van némi üresjárat, több helyen érzem azt, hogy a kevesebb-néha több lehetett volna.

    Ettől függetlenül valóban a leginkább a Load-Reload vonalba illeszthető, ami miatt igazán hálás vagyok.

    A Moth... szerintem is az egyik, ha nem a legjobb Metallica szám. Nagyon tetszik.

    Le a kalappal, összességében nagyon rendben van a cucc.

    VálaszTörlés
  2. Ok.
    A dobo mindennek az alapja.
    A basszus meg olyan gyönyörűen kivehető mint az állat.
    A basszus nem fronthangszer. Nem úgy kell szólnia mint a gitároknak. Kár azokért az albumoknál, amik metál albumok, ha annyira ki van emelve. Hegyezt a füled. Mélyebben szól és nem pengetővel játszik. Tökéletesen hallatszik.
    Az utolsó Megadeth lemez, ami egyébként kiváló, -ról csak annyit, hogy a Hardwired számot egy nap alatt többen nézték meg, mint az összes Megadeth számot eddig.
    A szólók meg kiválóak. Izlésesek és meg vannak írva.
    Kikónak van 3 nagyon jó szólója, a többi semmilyen.
    Nem azt mondom, hogy rossz, meg nyilván teknikás is, de ő nem igazán a Megadeth stílusban jó. Akkor már jobbak a Testament szólói, de érdekes... egyre sem emlékszem, pedig hallgattam a mai napig. Mmár sajna nics rá időm, meg másra sem a Metallica miatt. A Load- Reload vonal stimmel, de nem ennyire nyilvánvalóan mint írod, de én is hálás vagyok érte. Ez még fog érni Janikám... Visszatérünk rá egy hónap múlva. Addig is nézem a videómegosztókon a tetszésindexet.
    Hát lehengerlő a pozitív vélemény. Az egyik legjobb Metallica lemez. Olyanok is mondják, mint Sixx az egyik legnagyobb hírportálról, pedig az csak fikázni tud. Mindenki bekaphatja.:D

    VálaszTörlés
  3. Sztem a Death M-en volt túllőve a dob. itt tökéletes

    VálaszTörlés
  4. A probléma (az egyik) még az lehet és meg ne sértődj, hogy nem játszol hangszeren. Ami elsőre könnyebbnek hangzik, az nem azt jelenti, hogy az is. Gitárszólók: saját környezetemből is tudom, hogy gyorsan kavirányászni a legkönnyebb. Azok skálák. Azt csak be kell gyakorolni Jancsi (kis túlzással és ennyi). A művészet pl. Slash szólóinál kezdődik. Ő is ritkábban játszik igazán gyorsan. Azért, mert ő ezt pontosan tudja. Egy bizonyos nyújtás úgy megcsinálni, ismételni és egyedi elemeket belerakni az a poén. Visszatérve a saját környezetemben is van nagyon komoly gitáros. Hagy gyorsan kell kavirnyászni, az megy bmikor bármire. De ha valamit el kell játszani érthetően, ott elvérzik, mert ott nincs kamu. És ehhez jön még a pedálkezelés. Ugyhogy ne tévedjunk el. És bocsánatot kérek.

    VálaszTörlés
  5. ...És akkor had idézzem Zak Wild mestert: ...lehetsz te a leggyorsabb és tekerheted mint az állat, de a végén úgyis az olyan gitárosok maradnak állva, mint Angus Young. Ennyi

    VálaszTörlés
  6. Ha pedig tekerést akarsz Kirktől, ott a Kill Em All. 35 éve letekerte. Én személy szerint ezt jobban csípem. Ezt hívják "markáns stílusnak", azonnal tudod ki játszik. Mondjuk ez Kikora is igaz, de az ottani muzsika mást kívánt meg. Egyébként egy olyan jó szám sincs ott, mint ezen a Metallica lemezen bármelyik is. Majd belátod, csak később.

    VálaszTörlés
  7. Elfogult vagy... :D

    Egyetlen perce sem vitattam, hogy jó a lemez. Csak leírtam pár észrevételt, ami nekem annyira nem tetszik, és emiatt nem lett/lehet tökéletes. Számomra, hangsúlyozom. Ettől neked még lehet minden idők legjobb lemeze, stb.

    VálaszTörlés
  8. Ezt nem mondtam. Nem elfogult vagyok csak, értek hozzá úgy gondolom kellő képpen.
    Nekem meg a doom mocsárlakói nem tetszenek, se teknika java részében, se élet. Kinek mi...
    És nem bosszantani akartalak.
    Megnézzük melyi hogy "fogy" Jancsi!
    Este 10! El ne felejtsd!

    VálaszTörlés
  9. Azért még beszúrnám kegyelemdöfésnek az elfogultságról, hogy te Tottival és Schumaherrel vagy elfogult, akit meg ugye2005-ben Alonso léptetett le szépen. Na szerintem az inkább az.
    Egyébként meg borzalmasan bosszant, hogy egy olyan jól összerakott gyerek mint te, nem lát ennyire nyilvánvaló dolgokat. De nem baj, hál isten, úgy tünik most ti vagytok kevesebben. óriási volt a live stream buli!

    VálaszTörlés
  10. A Metallica a metál zene Schumahere. Pont.

    VálaszTörlés
  11. Ez bizony így van.
    Szívemből szóltál Tamás Polgár.
    Hozzátéve csak annyit, hogy nem a picsába pl: H-ra hangolt maszatolás, mert sokak szerint mostanában attól vagy kemény zenész ha lehangolsz a pokolig? ( hiába hangolsz le, ha a nótának szar mondanivalója sincs stb.. )hanem standard E-ben olyat tolnak az arcodba amitől feláll aminek fel kell állnia.
    Metallica FUCKING GREAT RESPECT.
    Tamás Polgárnak is nagy Respect a cikkért.

    VálaszTörlés
  12. Ahogy mondod...pontosan. Köszönöm szépen és további jó igazi zenehallgatást! Köszönjük nekik ismét...

    VálaszTörlés
  13. Már a sokadik hallgatáson vagyok túl és azt kell mondjam, kurva jól sikerült a Hardwired. De kellet is hozzá a sok meghallgatás, hogy összeálljon a kép. Ez sem egy könnyű album. Meg kell párszor hallgatni, h felfogja az ember. Nekem spec a DM is a nagy kedvenceim közé tartozik. Mai napig imádom minden számát. Van ott minden, ami egy igazi Metallica fan-nak kell. Ráadásul a számok is jól elkülönülnek egymástól. Aki azt mondja a DM-re, h szar, annak fogalma sincs, miről beszél! A Hardwirednél szintén! Az első 3 számból tudni lehetett, hogy jó lesz az anyag. Nyilván nem 100%-os az anyag, de én megadom nekik, mert látszik az akarás. A hangzás hibátlan (a DM-nek tulképp max csak a hangzást tudom felróni negatívumnak), én szeretem a hosszú rifforgiás számokat, úgyh ezzel sincs gond. Hetpapa meg a mai napig a riffcézár! És igen, nem attól lesz egy lemez jó, h kurva gyorsan tekernek, meg reszelnek rajta. Attól még nem lesz zenei. Mert manapság már úgy néz ki, ha egy zenekar rendesen betonoz, akkor már sokkal jobb, mint a Talicska. Pl végighallgattam párszor az új Testamentet, de alig maradt meg belőle vmi. Slayer dettó. Itt meg vannak olyan riffek, h úgy belemásznak a hallójárataimba, h állandóan dúdolom. Pl a magyar fórumokon/kritikákban eléggé középszernek titulált, de a yt-n az első 3 dalt nem figyelembe véve a legtöbbet nézett szám toronymagasan a Confusion. Még a Spit out-nál is többen nézték meg. És nem véletlen. Olyan faszányos benne a fő riff, h nem győzöm hallgatni és ez végigkíséri az egész számot. Én elfogadom olyannak a lemezt, amilyen. A Hardwireddel és a Spit out-al szépen keretbe foglalták az egész alkotást. Attól függetlenül, h több szám megidézi a Load világát, amit én egyáltalán nem bánok, mert szeretem azt is, mégis mások ezek a témák itt. Sokkal súlyosabbak.
    Én a 2 lemez közt sem érzem azt, h az első az erősebb, a másodikra meg a gyengébbeket pakolták volna fel. Ez is baromság. Így jó ez, ahogy van. Most is itt dúdol a fülembe Hetpapa, meg röfögnek a gitárok.:)
    Sztem ennyi idős rockerektől ez egy tisztes munka. Büszkék lehetnek rá! Én az vagyok rájuk!:)
    2010-ben voltam utoljára Metallica koncerten, de ha jönnek a közelbe, tuti elmegyek, megnézem őket.

    VálaszTörlés
  14. Minden szavaddal 100%-ig egyet értek Gábor. Hiba nincs abban amit leírtál. Ha jönnek, nekem a 6. koncertem lesz. (99,2004,2007,2010,2014) :)

    VálaszTörlés
  15. És akkor nyomd be te is azt az 5 pontot kérlek.

    VálaszTörlés
  16. A basszus mindenki szerint rendben amúgy? Elég jól hallatszik? (Szerintem tökély)

    VálaszTörlés
  17. Szerintem jól keverték a hangszereket. A gitárok röfögnek, a basszus brummog, a cájg meg csattog, ahogy kell:)
    A basszusnak amúgy sem elől kell lennie. Az háttérhangszer inkább. (basszusoztam és ritmusoztam is) A dob meg központi hangszer, úgyh az sem állja meg a helyét, h valaki szerint túl elől szól. Ott szól, ahol szólnia kell. Nekem ilyen eszembe sem jutott.
    Nincs itt semmi gond a hangzással. Azt nagyon eltalálták.

    VálaszTörlés
  18. Köszönöm. A hangzás elképesztő, überelhetetlen. Ezek a jó szavak. Brummog, csattog. Szép

    VálaszTörlés
  19. Esténként alig várom, h a család nyugovóra térjen és meghallgathassam a cuccot. Most a kocsiban is a Hardwired szól non-stop. Addig a többi zenét ignorálom.:)

    VálaszTörlés