goatsnake - black age blues

Pár hete visszalapoztam a világháló nagy újságjaiban és a májusi lemez megjelenéseket böngészgettem. Nehogy lemaradjak valami érdekességről, erre mit találok szépen hátul a sor végén, Goatsnake! Bár hivatalosan soha nem oszlatta fel szupergrupját Greg Anderson, de ez akkor is derült égből villámcsapásként ért, hiszen a társaság az ezredforduló éveiben aktívak voltak ugyan, de azóta egy halvány EP és semmi más. Mondom ez csak valami vicc lehet, de ez apukám kurvára nem vicc! Itt az új Kecskekígyó lemez, sorban a harmadik!

Mielőtt belevettettem volna magam a Black Age Blues címre keresztelt új anyag nótáiba, gyorsan visszakerestem a két előző, közel tizenöt éves lemezeket. Frissítettem a memóriám. Felesleges volt, olyan elemi erő van az új lemezen, hogy lesöpör mindent, amit várhattál a fasziktól. Kérem szépen ez egy továbbgondolt doom. Lepuhulva, sok helyen igenis blues elemekkel operálva, női háttérénekkel töltve és agyonnyomva egy annyira zsíros gitárral, mint egy tűzhely valamelyik elhagyatott kínai büfében. Döbbenetesen profi.

band of spice - economic dancer

Christian Sjöstrand neve sokak számára ismerős lehet, főleg a Spiritual Beggars illetve a Kayser énekeseként nyújtott kiemelkedő teljesítménye miatt. „Spice” pályája csúcsán átbukva már bátran próbálkozik kellemesebb, fülbemászóbb témákkal is. Nem mintha a Spiritual B. ne lett volna dallamos, de itt most egy ízig-vérig hard rock lemezről van szó. Hammond orgona, recsegős, vagány szólók, közérthető mondanivaló és profi előadásmód.

A csapat neve egyébként, nemes egyszerűséggel Band of Spice. Nem kell ezt túlvariálni, jöttek a haverok, aztán nyomunk egy végtelen örömzenélést. Sikerült is, második sorlemezük olyan fényes, csillogós, lendületes hard rock lett, aminek párja nem igen van a mai felhozatalban. Semmi külsőség, bőrdzseki, kócos séró, vagány ritmusok, hagy szóljon!

sorcerer - in the shadow of the inverted cross

Van egy banda, aki 1988-ban alakult és első nagylemezét idén tavasszal adta ki. Ez már alapból is érdekes kellene, hogy legyen. Ha hozzáveszem, hogy heavy metalos elemekkel keverik a doom zene lüktetését, akkor tovább növelem sokakban a vonzalmat. Persze ezalatt a rengeteg év alatt a csapat nem volt aktív, két demót követően feloszlottak és más irányba fordultak a srácok. Viszont mára úgy találták helyesnek a svéd Sorcerer tagjai, hogy egy teljes értékű nagylemezzel bújnak elő az igazán felhígult metal színtéren. Milyen jól tették.

Johnny Hagel bőgős, alapító tag számolatlan zenekart megjárva talált vissza gyökereihez. Maga mellé szólította a Therion-os Kristian Niemannt, hogy felvegyék az In The Shadow Of The Inverted Cross-t. A dallamos ének felelőse Anders Egberg, aki több kevésbé ismert formációban bizonyította kiváló énekesi képességeit az évek során. Így ez a sokat látott három zenész és még pár hobbimuzsikus rögzítette az idei év egyik legmeglepőbb anyagát. De nézzük, mit is találsz majd a korongon.

paradise lost - the plague within

Halifax egyik legnagyobb áldása a Paradise Lost új lemezzel jelentkezett a hónap első napján. Naprakészen vártam az anyagot, vérbeli, kilencvenes évekbeli doomot ígértek a srácok, és nem okoztak csalódást. Persze tudom, több utat bejárt a hosszú évek alatt ez a zenekar is, lehet őket sok mindenért nem szeretni, viszont az új lemezt mindenképpen hallgasd meg, mert meglehetősen profi munkával rukkoltak elő az angol óriások.

A The Plague Within címmel ellátott nagylemez már a 14. a sorban. Valószínűleg a hangzásban és a megszólalásban kivetnivalót senki nem fog találni. Hangszeres tudás maximális, de azt hiszem ezt a dolgot egy ilyen zenekartól, aki 88’ óta együtt zenél nem is kell kiemelni. (leszámítva ugye a dobost, akiből már a negyediket fogyasztják a srácok) Viszont a stílus valóban az lett, amit ígértek. A sabbatihista riffek sokasága hömpölyög egymás után, olyan súlyos döngöléssel párosítva, hogy a hideg futkos a hátamon hallgatás közben.

philm - fire from the evening sun

Dave Lombardot nyilván nem kell bemutatnom senkinek. A Slayer ex-dobosa Philm néven már pár éve próbálkozik, de amióta a trash óriással szakítottak, kiemelt szerepet kap az eddigi mellékvágány. Sok zenész járja a Dave által választott utat, és saját stílusán túl próbálgat egyéb, változatosabb zenei projekteket. Gondolom a begyepesedés elkerülése miatt. Viszont esetünkben a szakítás után egyértelműen első számú, önmegvalósítássá vált a Philm. Aminek egyrészt én nagyon örülök, másrészt némi sértődöttséget is érzek a Fire from the Evening Sun címre keresztelt második korongon.

De maradjunk a kézzel fogható dolgoknál, és ne kezdjünk innen, Közép-Európából belegondolni többlet információkat az általunk ismerhetetlen szituációkban. Ahogy ez a lemez kezdődik, rögvest leválasztja a divatarcokat, ha az első szám lüktetése hidegen hagy, vagy visszataszít, nehezen hiszem, hogy örömet lelsz a maradék háromnegyed órában. Nyilván lesznek kivételek, de ahogy a Train robban, úgy kevés dolog kezdődik.

faith no more - sol invictus

Eljött az ideje, hogy több nap folyamatos hallgatás után megformáljam véleményemet az új Faith No More lemezről. Nem lesz egyszerű menet, hiszen sikerült az öregedő srácoknak egy tökéletesen megosztó anyaggal előbújni közel húsz év hallgatás után. Persze nem ismeri a FNM-t, aki ezen egy picit is meglepődik, hiszem a csapatra mindig a határok átlépése, a műfajok összemosása és a polgárok kifejezett pukkasztása volt a legjellemzőbb. Erről az útról nyugdíj előtt sem voltak hajlandóak letérni.

És milyen jól is teszik. Számomra pont olyan lett ez a lemez, amilyennek nagyjából elképzeltem. Bár 18 év kihagyás után az ember igen nehezen tud bármit is elképzelni, de valahogy erre számítottam. Egy kis alibire, egy kis biztonsági játékra, pont annyira tökéletesen felismerhető hangvételre és talán pont ennyire nyugodt kicsengésre, mint amit ettől a Sol Invictus-tól megkaptam.

burning full throttle - traveler

Régen hallottam ilyen profin előadott, ízig-vérig stoner muzsikát, mint amit a kőbányai Burning Full Throttle nyomat. Kérem szépen, 2015 tavaszára bátran kijelenthetjük, feléledt a magyar rock-metal közösség. Számolatlan, jobbnál-jobb formáció bukkan elő, kap egyre nagyobb teret és ez igencsak jól van így. Ékes példája ennek a második lemezével napokban jelentkező BFT. Recsegős, ropogós, poros és a végletekig őszinte lett a Traveler címre keresztelt korong. Köszönet érte.

De nézzük is, mire számíthat a kedves hallgató. Kicsivel több, mint fél óra repülés. Száguldás az országúton, egy véletlenszerű, kiszámíthatatlan cél felé. Lesz minden, aminek ilyen esetben lenni kell, varázslatos gitárfutamok, szög egyszerű dobtémák, hegyes basszus és egy nehezen körülírható ének. Ami annyira ráillik erre a vadorzó módjára vibráló muzsikára, hogy nehéz lenne jobbat elképzelni. Teli találat, azt kell, hogy mondjam.

acid king - middle of nowhere center of everywhere

Az Acid King egy amerikai stoner/doom banda, akik már több mint húsz éve nyomulnak. 1993-ban jelentek meg San Franciscoban, azóta is töretlenül dúrodva ebben a mára egyre népszerűbb műfajban. Persze húsz évvel ezelőtt még sokan nevettek rajtuk, hogy az Iommi féle riffekre épülő, kiváló női énekkel megáldott társaság mégis mit szeretne. A napokban megjelent nyolcadik stúdiólemezükön, pont úgy, ahogy az előzőkön is megválaszolják ezt a kérdést. Egyedi hangzásban, lehetetlen lassúsággal ledarálni a fejed, vagy éppen elrepíteni távoli világokba. Röviden ennyi, amit kínál a „méregkirály”.

Olyan nagy elődök nyomdokaiba léptek húsz évvel ezelőtt, mint a Sabbath, vagy épp a műfaj underground óriása, a Saint Vitus. Ha bírtad ezeket a zenéket valaha is egy picit, itt a lehetőség egy újszerű hangvétel megismerésére. Persze túl sok megújulás, újdonság nem lesz ezen a lemezen sem, hiszen hűek elődeikhez, viszont egyedi ízük mindenképpen van, ami miatt érdemesek a megismerésre.

arcturus - arcturian

Nem vagyok nagy avantgarde-metal rajongó, sőt sok esetben a víz ver, amikor meghallom a műfaj kiemelkedő bandáit. Ettől függetlenül az igazán profi, nagy múltú bandák anyagait rendre meghallgatom, hogy el tudjam dönteni, ez még mindig nem érdekel egy cseppet sem. Aztán valami megmagyarázhatatlan oknál fogva kezembe akadt az Arcturus új felvétele. Mondom miért is ne, száz éve inaktív, de a műfaj legnagyobbjai között nyílván tartott banda lemeze megér egy próbát.

Leszögezem már az elején, senkit nem szeretnék megbántani, számomra távoli ez a stílus, a színpadi megjelenéstől a kiemelten használt elektronikai eszközökig minden olyan, mintha valami ócska vándorcirkusz középszar produkcióját látnám. Ettől függetlenül, amit az Arcturus mutatott merőben eltér ettől és mindenképpen kiemelkedően profi dolog. Köszönöm az élményt, még akkor is, ha nem lesz sem a kedvenc zenekarom, sem a kedvenc műfajom továbbra sem ez a történet.

angelus apatrida - hidden evolution

Angelus Apatrida, mond neked valamit ez a név? Nem. Pedig egy meglehetősen vagány, tizenöt éves, spanyol trash bandáról van szó. Több helyen aposztrofálták őket úgy, hogyha nem ismered az AA-t, akkor túl sokat nem tudsz az újhullásom trashről. Én nem fogalmaznék ennyire szélsőségesen, viszont az tény, hogy az utolsó lemezük, a Hidden Evolution kifejezetten jól sikerült. Persze a műfaj keretei adottak, szóval semmi „spanyol viasz”, de legalább íze van.

Legfőbb hatásoknak a srácok a Megadethet és a Testamentet jelölik szívesen, hallatszik is bőven a muzsikán. Persze nem lehet minden trasher Metallica rajongó, sőt! Kiváló dalszerzők a srácok, magas hangszeres tudásuk elvitathatatlan és ez a két dolog bőven kiemeli őket a tomboló retro hullám silányabbnál silányabb trash bandái közül.  Tekernek, darálnak, ötletesek a számok, mit kívánhat még az ember 2015-ben egy metal lemeztől?

torche - restarter

Hogy mi is valójában a Torche? Nehéz lenne megmondani. Tíz éves pályafutásuk alatt négy stúdióanyaggal rukkoltak elő. Az elején kiköpött Melvins volt az egész, majd egyfajta dallamos sludget próbáltak gyártani a fiúk, ami igencsak fülbemászóra sikerült, viszont távolodott nagyon a metal szintérről. Majd jött nemrég a negyedik, Restarter nevezetű lemez, ami nevéből is adódóan valami újabb irány. Hogy mi is pontosan, nehéz lenne megmondani.

Steve Brooks és barátai nagyon megharagudhattak valakire vagy valamire, mert ennyire dühös még sosem volt a Torche. Mostanra újra kihallatszanak azok a mocsári elemek, amivel a Down féle modern-metal bandák operálnak. Viszont a popos dallamvezetések sem tűntek el teljesen. Hogy ez milyen lehet együtt? Hallgasd meg ezt a lemezt és rájössz.

skulld - skulld

Igazán nagy öröm számomra, ha újabb és újabb sludge/doom bandákkal ismerkedhetek meg, pláne ha magyar srácok tolják értékelhetően ezt a szívemnek kedves műfajt. Az pedig külön hab a tortán, hogy Tiszán erről is léteznek említésre méltó formációk. Ilyen például a '14 karácsonyán debütáló Skulld zenekar is, melynek alakulási pontja Szentkirály.

A kezemben tartott, öt számos bemutatkozó EP igazán erősre sikerült. Zeneileg kiemelkedően ötletes, ének téren még fejlődésre váró hanganyag lett! A felvételek Kiskunfélegyházán készültek, a hangzás minősége példaértékű, bárcsak minden bemutatkozó EP így szólna. Számomra kellemes meglepetés, amit a srácoktól hallok. Öröm beszámolni az ilyen és hasonló magyar kezdeményezésekről. Na de nézzük, mit találunk a lemezen.

lumberjack commando - the heritage

A Lumberjack Commando (micsoda név!) egy olyan zenekar, aki számomra igen kedves muzsikát játszik. Magyarországon egyre többen próbálkoznak ezzel a stoner/doom vonallal, szerencsére egyre jobb minőségben. Kiváló példája ennek a nagykanizsai csapat. Gyorsan megemelem előttük a kalapom, majd leírom véleményem második EP-jükről, ami január végén látta meg a napvilágot, The Heritage címmel!

A felvételt Szegeden Vári Gábor segítségével rögzítették. Ez röviden és tömören garancia a kiváló hangzásra. Természetesen most sem kell csalódni a producer munkásságában, csillagos ötös. Az új EP valamivel döngölősebb, keményebb lett, mint a bemutatkozó korong, de ezzel engem megnyertek maguknak. A már-már doomos megszólalás mindig örömmel tölti el a szívem. Még sok ilyet, ha kérhetem.

code - mut

Nem gondoltam volna, hogy a Code ott lesz azon zenekarok között, akik második posztot is érdemelnek majd a blogon. Pedig a brit-norvég black metal zenekar olyan érdekes változásokon megy keresztül, hogy nem hagyhattam szó nélkül a Mut című, új lemezüket. Annak idején rendesen megdicsértem az Augur Nox-ot, főleg az ének miatt, de kapott piros pontot a zenei megoldások repertoárja is.

Mit mondhatnék most, az új, Mut merőben eltér a két évvel ezelőtti anyagtól. Ráadásul már olyan messze fordultak a black metal vonaltól, hogy aki ezt a lemezt veszi először a kezébe, kinevet, mikor és hogyan lehetett ez a mára már csak brit tagokat jegyző banda black metal?! Pedig az volt, nyugodtan keresd vissza az első stúdió lemezt. Mostanra inkább progresszív rock-metalt játszó csapat legerősebb fegyver továbbra is az ének. Wacian nevezetű fiatal arc kiemelkedően bánik a hangjával, és nagyjából ezzel menti meg a teljes bukástól az anyagot.

moonspell - extinct

Nem vagyok egy dark rajongó, sőt kifejezettem viccesnek találom sok esetben a sminkelt férfiakat a színpadon. De Axl Rose is meglehetősen vicces volt a színpadon száz meg száz jelmezével, így kizáró oknak semmiképpen sem tekinthetek erre a fintoromra. Hogy jön ez ide? Konkrétan úgy, hogy a Moonspeel 25 év munkásság után, új kiadóval egy olyan bitang dark lemezzel bújt elő, amitől leesett az álam.

Az egész hangzás, a zenei ötletek, a műfaj minden elemének kiaknázása valami olyan hatást kelt számomra, mintha a „nagy öregek” megpróbálták volna megmutatni a félig-meddig halott állapotban lévő konkurenciáknak, hogy bizony lehet így is csinálni. Mindenképpen eltalálták, és az egész lemez teljesen egyben van, bárki számára élvezhető lesz.

kalapács - enigma

A blog történetének egyik legmegosztóbb posztja lesz ez. Nem vitás. Hiszen amellett, hogy Kalapács Józsi az ország egyik legértékesebb férfi énekhangja, munkássága mára sokak szemében kevésbé elismert. Hogy ennek mi az oka, nem fejtegetném. Viszont számomra egyértelműen a gyermekkorom útkeresésének oszlopos tagja. Amikor édesapám az aktuális Süsü a sárkány kazetta helyett, véletlenül az akkor friss, Éjszakai Bevetést hozta haza a megboldogult lemezboltból, anyám arca feledhetetlen volt. De az érzés is, ami akkor engem megtöltött. Azóta is az egyik kedvenc lemezem ez a Pokolgép őskorából.

Józsi azóta is aktív, hála istennek. Számolatlan produkcióban jeleskedett már, de talán legerősebben a saját nevével fémjelzet, évtizedek óta ugyanabban a felállásban nyomuló, Kalapács együttes ügyét képviseli. Igazán sok figyelmet a nemzeti érzésű lemezekig voltam hajlandó fordítani az munkásságukra. Viszont ez az új Enigma elnevezésű anyagon szerencsére teljesen eltűnt. Nincsenek kardok, szittyák, tegezek, csak ős heavy metal és az az énekhang, amitől a ami napig libabőrős leszek. Nehéz lesz nem szuperlatívuszokban értékelni a sorlemezt, de megteszek majd mindent.

moby dick - földi pokol

Smici és a Moby Dick a magyar trash metal szent tehene. Nehéz róla objektív képet alkotni, főleg úgy, hogy a kezdeti időkben nagy segítséget nyújtottak a helyes útra térésemben. Sőt életem első koncertélménye is egy Moby Dick buli volt, valamikor a kilencvenes évek közepén. Szép. És akkor novemberben, a frontember 50. születésnapját követően jött a Földi Pokolnak keresztel új anyag. Ráadásul egy kiemelkedő minőségű csomagban, koncert DVD melléklettel, kiváló anyagokkal borítva. Még szebb, gondoltam magamban!

Aztán elkezdtem hallgatni a lemezt, még bőven karácsony előtt. Nyilván túl nagy meglepetéseket nem vártam a csapattól. Keményen, őszintén nyomatják a jól bevált elemeket, próbálnak a magyar trash zászlóshajója maradni, sikeresen. Más kérdés, hogy ez a műfaj honi alkotóira nézve kritika, vagy Smiciéknek dicséret. Döntse el mindenki maga.

kxm - kxm

KXM néven lassan egy éve megjelent egy lemez. Szupergrupp a javából, Doug Pinnick, George Lynch és Ray Luzier. A nevek ismerősek lehetnek, külön nem is részletezném a zenészek múltját, koncentráljunk inkább erre a 2014-s év végi listákon kiemelt helyet betöltő, a banda nevével megegyező című, első anyagukra. Több hónapja tologatom, hallgatom, kiolvastam minden sajtómegjelenést velük kapcsolatban, de továbbra sem találom azt a mámorító zsenialitást, amit számos újságíró összehord a hallottak kapcsán.

Nyilván velem van a gond, ezt nem is vitatom. Tetszik az énekhang, nagyon profi a fickó, kár lenne tagadni. Jól kihallani a Korn dobosának egyedi játékát, számos esetben megdöbbentő, a kellemes meglepetések határáig cifra ritmusai sok esetben nagyon tetszenek. Mégis az egész valami olyasmi, mint az amerikai, rágógumi zabáló, gyagya közönségnek készített vattacukor, több helyen szarrá torzítva.

beardfish - +4626 confortzone

Svédországban manapság nagy divatja van az elszállós, progresszív rockzenének. Valahogy ebbe az irányba terelték a lenyugvó stoner vonalakat. Nagyon helyesen. Mindig is többre tartottam ezeket az összetettebb muzsikákat, a csattogós, primitív stoner fosnál. Nézzük hát 2015 első ilyen hangvételű anyagát, a Beardfishtől. Igen, szakálas hal. Micsoda névválasztás, nemde?

Picivel több, mint tíz éves a banda, minden tekintetben megbízható felállásuk sokadik stúdiólemezének címe: +4626-COMFORTZONE. Legalább annyira frappáns, mint az egész társaság elnevezése. Számomra nehezen indult ez az anyag. Nem teljesen értettem, mit akarnak ezzel az igencsak antik muzsikával a srácok. Tökig nyomva Hammond orgonával, kevésbé kimagasló énekteljesítménnyel, és mélyen hátranyomott gitárokkal. Egészen furcsa, meglehetősen távoli volt nekem ez az egész. Valami olyasmi ugrott róla be elsőre, mintha Robbie Williamset felkérték volna egy modern Jézus Krisztus Szupersztár eléneklésére.

rival sons - great western valkyrie

Nagyon kellemes meglepetésre bukkantam a minap. A Rival Sons elnevezésű amerikai banda 2014-ben úgy játssza az elszállós rockzenét, mint ahogy tette a Led Zeppelin a hetvenes években. Mondom király, pont ez kell nekem. Hiszen a Sabbath mellett a „léghajó” az, ami leginkább közel áll a szívemhez az antik cuccok közül. Elmélyültem hát a srácok munkásságában, négy lemez, lassan tíz éves fennállás, több európai buli, szép sikerek. Jó lesz.

Az előző három lemez két dologban erős, az első kettő hozza az ősrockot. Nincs mellé duma, teljes mellszélességgel bevállalják azt, amit ők szeretnek. Totális Zeppelin az egész. A harmadik lemez már valamivel kísérletezgetőbb, talán iránykeresés, vagy valami olyasmi, amikor rájöttek, kár lenne telibe másolni a múltat. A negyedik korong, amiről ez a bejegyzés szól, az pedig már egy kiforrottabb, összetettebb anyag. Jól mérhető a srácok fejlődés, a zenei érés, és talán az irány is, ahova egy ilyen banda tarthat ma.

truckfighters - universe

Többszörösen megkövetem magam. Ez a lemez lassan egy éve a piacon van, és én miért csak pár hete találtam rá? Második gond: hogyan lehet az, hogy bár a stoner igazából hidegen hagy, egy ilyen hard rock elemekkel apelláló, tökös stonert játszó, svéd bandát csak most kell megismernem? Azt hiszem egy jókora fekete pontot beírhatok magamnak, de nézzük miért is ez a nagy önmarcangolás.

Truckfighters, mond nektek ez a név valamit? Remélem, rajtam kívül azért van olyan olvasó, aki hallotta már ezt a triót. Számomra teljesen új, és az Universe névre keresztelt, egyértelműen legerősebb felvételükkel robbantak be apró szürkeállományomba. Köszönet érte. Vajon miért nem ilyen az összes amerikai stoner banda? Talán azért, mert ezek a svéd fickók jobb zenészek az összesnél? Vagy energetikusabbak bármelyik amerikai próbálkozásnál? Fene tudja, de ha szeretnél igazán jó lemezt hallgatni, ezt mindenképpen szerezd be.

junkies - félelem és reszketés budapesten

Számomra mindig érthetetlen volt, hogy a magyar rock-metal élet miért ilyen egysíkú. Hogy van az, hogy bizonyos, sok esetben igencsak gyengécske bandák évekig, évtizedekig a felszínen képesek maradni, mások pedig képtelenek felbukkanni a víz alól? Nagyon jó példa erre a Junkies. Gyerekkorom egyik meghatározó bandája volt ez a punk zenekar. Imádtam a szövegeiket, tetszett a zenei egyszerűség, 14-16 éves koromban meglehetősen könnyű volt ezzel azonosulni. Aztán röpke tíz évvel ezelőtt egy laktanyából strandra tolt vidéki fesztiválon már láttam, ezek a srácok pusztán a megélhetés miatt nyomatják. Van ilyen, nem csak ebben az országban. Mégis rossz volt látni ezt egy gyerekkori kedvenctől. (így vérzett el valamikor Paksi Endre is nálam)

Eltelt újabb tíz év, ma már 20 éves a zenekar, van új lemez, a megszokottnál valamivel nagyobb sajtóérdeklődés. Gondoltam veszem hát a bátorságot, és meghallgatom az új, Félelem és reszketés... című felvételt. Én igazából értem a koncepciót, felfogom, hogy nem én vagyok már réges-régen a célközönség. Valahogy mégis nagyon rosszul esik az általam eddig jó szövegírónak tartott Szekeres András szájából, punk nóták dalszövegeiben olyanokat hallani, hogy „fészbuk”. Nem megbocsájthatatlan bűn, de hogy tíz évre megint kerülöm majd a Junkiest az fix.

marilyn manson - the pale emperor

Megközelítőleg három hete azon gondolkodom, hogyan lehet ezt a kritikát megírni. Hogy fog kinézni ezen a blogon: az utolsó Marilyn Manson lemez jó. Akkor végül is ideírtam, nem mutat "csúnyán". Megkapom nyilván, hogy miféle dolog ez, de most kénytelen leszek bevállalni. Közel húsz éves az Antichrist Superstart, ami sosem volt a kedvencem, viszont mindenki felkapta rá a fejét. Elmondhatunk erről a több mint negyed évszázadról hideget-meleget, valahogy most mégis a figyelmetekbe ajánlom 2015 első megjelenései között érkező The Pale Emperor-t.

Túl sok jót a 2000-s évek végétől nem hallani sem a zenekarról, sem a koncertjeikről. Olvasom én a véleményeket, kerültem rendre a koncerteket. De ez, amit az új anyagon találtam igencsak meglepett. Letisztult, szimplán depresszív, ötletesen egyszerű, már-már desszert. Semmi fölösleges pózolás, nyafogás nincsen a lemezen, szimplán egy "jó nagy köröket" lefutott banda, kellemes meglepetése.

isole - the calm hunter

A svéd doom egyik kiemelkedő, oszlopos tagja az Isole. Tavaly év végén megjelent lemezük ezt tovább erősíti, még akkor is, ha a tagok egyik fele több projektben egyaránt részt vesz. Valahogy mégis kulturáltan, északi emberekhez méltóan, helyén kezelve a dolgot nyomatják a jobbnál jobb muzsikát. Így lehet picit mostohagyerek az Isole, vagy éppen az első szülött? Talán a második állítás az igaz, ha meghallgatod az új lemezt, semmi mostohát, félvállról vételt nem fogsz tapasztalni.

Valahogy ezek az északi népek nem tudnak unalmasan zenélni. Még egy ilyen műfaj, mint a doom is kicsit teltebb, izgalmasabb, amikor kikerül a kezük közül. Pont ilyen a The Calm Hunter címre keresztelt 2014-s anyag is. Tele meglepő fordulattal, kiváló ritmusváltásokkal, dögös riffekkel, és nem egy esetben varázslatos szólókkal. A párhuzamosan futó vokál engem itt-ott zavar, de van, aki ettől a teátrális előadásmódtól van elájulva. Olyan mintha egy doom metal operát hallgatna az ember, ami egyáltalán nem fullad unalomba. Szép.

yob - clearing the path to ascend

Lassan ébredek a téli álomból, nem tehetek róla. Nyilván az idő sem segít ezen, hiszen errefelé három hete késő őszi képet fest ez a január. Mit is lehet ilyenkor tenni, mint súlyosabbnál súlyosabb doom zenéket hallgatni, és várni a napsütést. Csodálatos ezekre az időkre az új Yob lemez, ha eddig nem ismerted őket és bírod a hegyomlás riffeket, a lassú, földbedöngölő klasszikus doom zenét, mindenképpen hallgasd meg.

Ráadásul ez a sámánének annyit dob az egészen, hogy néha már könnycseppeket vagyok kénytelen morzsolni zenehallgatás közben. Négy szám, picit több mint egy órában. Új kiadó, maximumra járatott hangzás, mocsár, köd, sarat túró vaddisznók, sámánok, minden, amit csak akartok.

ac/dc - rock or bust

Az elmúlt időszak nagyon hasonlóan alakult az AC/DC számára, mint ahogyan a nyolcvanas évek eleje. Phil Rudd szóló lemeze, vagy épp folyamatos rendőrségi ügyei tartják lázban a világsajtót. Aztán itt van Malcoln Young komoly betegsége, ami azért mindenképpen fontos tényező, hiszen a skót származású gitáros volt a zenekar vezetője, motorja. Ennyi rossz előjel mellett őszre ígérték, és jött is az új lemez Rock Or Bust címmel.

Több héten át rágtam, semmiképpen nem akartam elhamarkodott véleményt formálni egy ilyen óriás munkájáról. Tőlem senki ne várja, hogy még mindig Bon Scott énekhangját fogom visszasírni, nekem Brain Johnsonnal legalább annyira élvezhető az ausztrálok muzsikája, mint volt a harminc éve halott Scottal. Pont. Aztán figyelembe kellett még venni, az előző Black Ice kimagasló sikerét, közel tíz millió eladott lemez és minden idők harmadik legsikeresebb világkörüli turnéja állt a csapat mögött. Na szép, gondoltam jönnek még aratnak egyet, aztán szevasz. Szerencsére nem ez történt, egy kiváló, ízig-vérig AC/DC lemez lett a Rock Or Bust.

joe bonamassa - different shades of blue

Joe Bonamassa egy amerikai rock-blues énekes-gitáros. Akit valami oknál fogva az idén megjelent stúdiólemezéig még csak hallomásból sem ismertem. Emiatt be is írtam magamnak egy írásbeli figyelmeztetést, de az legyen a mentségem, hogy a fickó igazából Észak-Amerikában népszerű. Viszont ott már annyira, hogy szépen lassan áthallatszik a vén kontinensre az a zaj, ami körülveszi. És kérem szépen nem alaptalan az, ahogy az amerikaiak a tenyerükön hordozzák. Egy zseni. Gary Moore halálával én úgy gondoltam, ez a fajta blues szépen elmúlik. Szerencsére nagyot tévedtem.

Joe fiatal kora ellenére (37 éves) már régen a nyomában jár mindannak, amit klasszikus angol blues zenének nevezünk. A képzavar jogos, hiszen tősgyökeres amerikai révén hogy a francba sajátította így el ezt a műfajt? Hangszergyártó apukája sokat tehet erről, hiszen apró gyermekként szippantotta magába a legjobbak tiszteletét, tanult a legnagyobb mesterektől. Az pedig, hogy a ködös Albion hangulat ragadta magával, az már csak külön öröm a magamfajta beszűkült kelet-európai zenerajongónak. Óriási köszönet érte!

exodus - blood in, blood out

Már legalább három hete forog a lejátszómban az Exodus új lemeze. Valahogy mégis kivártam eddig a pontig ezzel a kritikával. Talán nem a kritika a legjobb szó, egy ekkora trash óriás lemezének a véleményezésére, de hirtelen nem jut jobb az eszembe. Igencsak pozitív előjáték zajlott a megjelenés évben. Steve "Zetro" Souza visszatért, Kirk Hammett szólót játszik a lemezen, Gray Holt a Slayer teendői mellett megfelelő időt tudott szánni az anyag megírására és felvételeire. Mit lehet erre mondani, lássuk a csodát!

Én személy szerint is nagyon vártam a lemezt, amikor megérkezett szinte egyből beszereztem és hallgatni kezdtem. Gondoltam magamban, egy ekkora jelentőségű felvételt nem fogok napok alatt kiértékelni, itt nem "gyors kajáról" van szó. Hagytam hát érni jó sokáig. Az első fellángolásom pár nap alatt alábbhagyott, sőt volt legalább két rövid periódus, amikor pihentettem. Mostanra viszont újra a lejátszóba került az anyag, így mindenképpen ideje volt megfogalmazni a véleményem.

tankcsapda - urai vagyunk a helyzetnek

Lukács Laci és a Tankcsapda helyzete messze nem egyszerű. Tökéletes sikertörténet lehetne magyar viszonylatban mindenképpen, mégis több hullámvölgy, tagcserék, hanyatló érdeklődés övezi a debreceni csapat elmúlt 25 évét. Ami viszont leszögezhető, ebben az országban minden rockzene kedvelő ismeri és véleményezi a munkásságukat, ami már magában óriási eredmény, ennyi év távlatából.

Az utolsó stúdiólemezükről hivatott szólni ez a bejegyzés, de amint látom inkább párhuzamok feszegetése lesz inkább, mint a friss anyag felboncolása. Így van ez jól. Sidi (ex-Zanzibár) talán mostanra épült be teljesen a csapatban, „Az urai vagyunk a helyzetnek” címre keresztelt felvételen már igenis tesz rendesen hozzá, ahhoz, amihez az elődei egyre kevésbé tudtak. Van kedve csinálni, vannak egyedi ötletei, amivel rettenetesen sokat segít a Csapda újkori lendületének megteremtésében.

ørdøg - tíz fekete dal

Vörös András a mai magyar rock élet egyik legeredetibb, legőszintébb és messzemenően legtehetségesebb alakja. Amikor 93’-ban megalakult a Freshfabrik már látszott, igazi talentum a fickó. További munkássága szintén ezt bizonyította számomra, hiszen a Superbutt mellett számolatlan helyen feltűnő, kopasz faszi mindig maradandó nyomokat hagyott maga után. Nincs ez másképp az Ørdøg névre keresztelt vadonatúj formációjában sem!

Persze mindannyian tudjuk, hogy igazából az Ørdøg egy, a legjobb időszakot idéző Superbutt, viszont zeneileg és nyelvezetében picit más irány. Már elsőre levett a lábamról ez a felvétel, Tíz fekete dal. De az idő múlásával, mint a kisördög költözött a szürkeállományomba lépésről lépésre!

pallbearer - foundations of burden

A Pallbearer egy viszonylag friss, a ma tomboló doom őrület egyik tehetséges újonca. Valami olyan érzése van az embernek, amikor ilyen bandákba botlik, hogy a Black Sabbath újraélesztés óta minden fiatal srác Ozzyékat akarja utánozni. De a lehető legközelebbről véve, nem ám saját ötletekkel átitatva, inkább csak magabiztosan eljátszva a száz éve ismert dolgokat. 

Szerencsére a Pallbearer nem ebbe a kasztba tartozik. Kiválóan felismerhetők ugyan a kora hetvenes évekbeli hatások, valahogy a srácok ügyesebben nyúlnak a múlthoz, mint számolatlan pályatársuk. 2008-ban jöttek az első demoval, ami meglehetősen nagy port kavart. Majd két évvel később érkezett az első teljes értékű album, ami minden tengerentúli szaklap magasra emelet. Ilyen helyzeti előnyből/hátrányból jelent meg napjainkban a második lemez, melynek címe Foundations of Burden.

kreyskull - tower witch

Kreyskull, mond nektek ez a név valamit? Nem. Hogy miért? Mert egy vadiúj finn rock-metal együttesről van szó. Sokat megélt, underground szupergrupp ez az ezer tó országából, finn kiadóval, és telis-tele ötletekkel. Hogy mi is ez pontosan? Egy kiváló doom formáció egy profi blues gitárossal. Na ehhez mit szóltok? Már vagy negyvenszer körbejárta a lejátszót a lemez és nem igazán tudom/akarom cserélni. Meglepő, velős, izgalmas és valami teljesen újszerű folydogál ki a hangfalakból.

A srácok saját magukat heavy doomnak definiálják. Szarul hangzik, viszont amit a lemezen találsz majd, az nem. Valami olyasmit képzelj el, mintha a Jethro Tullt, Black Sabbathot, Led Zeppelint kevernéd össze, és az egész valami megdöbbentően dögös hangzásban szólalna meg. Ez igen, csettintettem a nemzetközi kritikákat olvasgatva.

wall of sleep - no quarter given

A Wall Of Sleep a Mood másik öröksége a Magma Rise mellett. Pontosabban először lett a WOS, majd jó pár év közös zenélés után Holdampf Gábor elköszönt régi tettestársától Füleki Sanyitól és megalapította Magyarország mára legsikeresebb doom bandáját a Magma Riset. Hogy miért ezzel kezdem ezt a posztot? Hamarosan megtudjátok.

Rövid válaszom annyi, hogy a szeptemberben megjelent Wall Of Sleep lemez, melynek címe No Quarter Given már nem doom. Legalábbis nem ortodox doom az biztos. Erős kalandozás a Trouble vonaltól egészen a DIO által fémjelzett Sabbathig. Jó sok hard rock elemmel, és számolatlan Hammond orgonával. Bizony, a lemez meglehetősen érdekes felvétel, de már nem az a klasszikus értelembe vett, morajló doom. Hozzá kell szokni.

the haunted - exit wounds

A The Haunted számomra kellemes meglepetést okozott 2011-ben, az Unseen megjelenésével. Később, amikor napvilágot látott a zenekaron belüli feszültségtenger már kevésbé értettem, tudtam elfogadni ezt a radikális változást a svéd death fenegyerekeitől. Értem ezt úgy, ha merőben mást kívánsz megvalósítani zenei térem, mint amit eddig tettél, miért kell szétverned egy jól működő bandát, ahelyett hogy szólóban, vagy más néven, más csapattal tennéd mindezt? Nem értem Jensen Úr!

De ez a poszt szóljon inkább az új lemezről, mintsem a múlt sérelmeiről. Az idei év októberében érkezett, Exit Wounds címre keresztelt anyag más lett, mint az utolsó sorlemez. Valami olyasmi, ami a kétezres évek első felében igen vagány lett volna. Ismerve a csapat előbb említett belső feszüléseit, így inkább egy gyönge visszakanyarodásként hat. Persze mindenki döntse el maga, mennyire maradt őszinte számára a The Haunted.

phil rudd - head job

Phil Rudd az AC/DC lelke, dobosa, a négynegyed talán legprofibb képviselője. Hatvan évesen tudatára ébredt és egy igazán örömteli hírrel rukkolt elő a napokban, szólóanyagot készített. Szép nagy kalandozás ez, nem más. Ne várjon senki rock történeti pillanatokat, világmegváltó dallamokat, csodaszép örömzene ez nem más. Kellemes meglepetés egy dobos embertől.

Persze a gyökerektől ennyi idősen már igen nehéz lehet eltávolodni. Vagy talán a jó öreg Phil nem is akart igazán, csak megmutatni, milyen zenei témák tetszenek neki, amik valamennyire kilógnak az AC/DC klasszikus rock vonalából. Van némi groove, egy kellemes énekhang, és a jól kiszámítható alap ritmus a dobokból. Nyugodt, nyugdíj közeli kalandozás a beígért AC/DC lemez elé. Ragyogó munka.

cloven hoof - resist or serve

Van egy Cloven Hoof nevezetű csapat, akik a régi idők, angol új hullámán lovagolva teremtette a power metal alapjait. Vagy készítette a deformált heavy metal albumokat, kinek hogy tetszik. Lee Payne a hetvenes évek végén alapított bandája számomra szinte teljesen ismeretlen volt a mai napig. Ennek lesz jelentősége a kritikában, hiszen az ős rajongók, akik már az anyatejjel is heavy metalt szippantottak keményen ekézik ezt a lemezt. 

Én kevésbé látom problémásnak a dolgot, ha valaki a mai igényeknek megfelelően változtat irányt. Természetesen nem letérve az ősi vonalról. Számomra a Resist or Serve címmel megáldott, 2014 őszi lemez inkább egy modern metal elemeket tartalmazó, újszerű power/heavy anyag, mintsem végletekig szidni való szemét. Nyilván kapott jó kritikákat is az anyag, viszont sok helyen komoly lehúzás tárgya lett a mű. 

accept - blind rage

A német Accept igazi őskövület a metal vonalon. Mondom ezt jó értelemben, hiszen a nyolcvanas évek első felétől aktív a csapat rengeteg tagcserével és némi hatásszünettel. Nyilván ez természetes folyamat egy több mint harminc éves zenekar esetében. Elvitathatatlan tettük a speed metal műfajának alapkőtétele, illetve maga UDO személye. Persze mára már tatásabb a történet, de bevallom őszintén nekem ez jobban tetszik.

Jöjjön máris aktuális anyaguk, a Blind Rage címre keresztelt sorlemez. Legutolsó felállásuk harmadik stúdióanyaga ez, ami semmiképpen sem friss, vagy modern. Viszont olyan megbízható, hangulatos, hogy sokan megirigyelhetik a német bácsik attrakcióját. Kiforrott hangzás, profi munka ez nem vitás. Aki tudja, mire számítson tőlük, az pontosan azt fogja kapni. 


slash - world on fire

Ahogy meghallgatod Slash új albumát, igazán sok minden fog eszedbe jutni. Ezt garantálom. Emiatt nem is lehetett jobb választás a hosszúra nyúló nyári szünet után, mint ez az erősen megosztó album. Én személy szerint nagy rajongója vagyok a cilinderesnek, és még az elején leszögezem, nekem nagyon tetszik az album.  Pontosan olyan, amit várhatok egy ilyen kaliberű gitárostól.

Persze egyből lehet sorolni, hogy nem a világ legjobb, legizgalmasabb dalszerzője a pali. Oké, viszont a legnagyobb gitárfenomének egyike, sokunknak a non plusz ultra. Vagy épp aktuális lemezének hosszán is lehet viccelődni, minek 77 percnyi zene? Megmondom, azért mert kiváló munka, mert nehéz lett volna kiválasztani két-három számot, amit levennél a lemezről. Nyilván megerőszakolhatod magad, és jelölgethetsz számodra nem tetsző darabokat, de ettől még a művészúr így gondolta, hogy ezeknek itt a helye. Szerencsére.

john garcia - john garcia

Adott egy ember, aki stoner körökben szinte félisten. Talán egész. Aztán adott hozzá, egy nagyjából 25 éve érlelődő szólóanyag, ami láss csodát múlt hónap végén a boltokba került. Emberünk neve John Garcia. Aki ismeri annak felesleges ecsetelni, hogy micsoda kultuszt teremtett barátaival a Kyuss elnevezésű formációval, aki viszont nem ismeri az a szólóanyagából túl sok Kyuss-t nem fog kihallani. Faramuci mondat, egy igen vegyes érzelmű szólóanyag bemutatása elé.

John számolatlan interjúban feszegette már, a kilencvenes évek második felétől, hogy ő bizony egyszer majd kiáll saját dalaival is a világot jelentő deszkákra. Ez a minap megtörtént. Nyilván nem világot megváltani szeretne a sok látott zenész, viszont önkifejezésből csillagos ötös lett a nemes egyszerűséggel saját tulajdon nevével ellátott első szólólemeze.

animals as leaders - the joy of motion

Bár az lemez márciusban jelent meg, számomra az elmúlt héten lett ismert. Pedig gitárfanatikusként epekedve kellett volna várjam az új Animals an Leaders anyagot. Megérkezett, a kezemben tartom és nem kellett csalódnom. A washingtoni, progresszív jazz/metal banda igen erős, szűk hatvan perccel rukkolt elő. Ha bírod az instrumentális, végletekig bonyolított dallamokat, elszállós szólókat és metálos riffeket összegyúrva, az AAL az egyik kedvenced lesz.

The Joy of Motion címmel ellátott harmadik stúdióanyag végig meglepő és váratlan húzásokkal operálva, hosszú időre leköti az ember figyelmét. Úgy ültet a lejátszó mellé, hogy észre sem veszed, de már harmadjára fordult körbe a felvétel. Nem vagyok nagy rajongója az instrumentális dolgoknak, véleményem szerint egy jó vokál minden produkcióba elfér, de ezek az amerikai fickók olyan csodával határos módon fűzik a dallamokat egymásba, amire kevés példa van.

judas priest - redeemer of souls

Elég nehéz úgy írni a Judas Priest új lemezéről, hogy az ember ne szaladjon bele mások gondolatait tartalmazó kritikákba. Nyilván ezek az irományok hatással lesznek a saját véleményre is, de nem szabad felülni a fanyalgóknak. Jómagam nem vagyok egy elvetemült JP fanatikus, sőt. Meglehetősen kevés időt szenteltem a zenekar eddigi munkásságára, viszont ezt a lemezt, ami a Redeemer Of Souls címet kapta, lassan három napja hallgatom. Örömmel.

Kezdhetnénk onnan, hogy a K.K. Downing távozása mekkora károkat okozott dalszerzés, gitártémák, ikerszólók szintjén. De ez butaság, csak a vájt fülűek nyafoghatnak ezen. Véleményem szerint tökéletesen sikerült az utódlása a régi gitárosnak. Richie Faulkner tud mindent, amit egy ilyen heavy metal őskövület megkövetel. Le a kalappal a srác előtt!

goatwhore - constricting rage of the merciless

A Goatwhore (’ kecskeringyók ’) számomra az elmúlt hetekig teljes ismeretlenségben rejtőzködött. Viszont a minap a kezembe akadt újságcikkben kiolvastam, hogy a Sammy Pierre Duet nevű fickó által jegyzett, sátánista vonalakon nyomuló, de alapvetően black’n’roll-t játszó csapata új sorlemezzel jelentkezett pár hete. Mondom ez király, hiszen a fazon Crowbaros és Acid Bath múltal is rendelkezik, ráadásul a kecskék hatodik sorlemeze született meg, itt az ideje, hogy jobban utánanézzek.

Constricting Rage Of The Merciless címre keresztelt anyag nem okozott csalódást. A NOLA-színtér egyik legjellegzetesebb csapatáról van szó, akik olyan magas szintre rakták a mércét újdonsült lemezükkel, amit igencsak nehéz lesz megugrani a folytatásban. Maximálisan kompromisszumképtelen, intenzív, mégis dallamokat magában hordozó, blackened death metal. Ha röviden kellene jellemeznem. Akit érdekelnek a részletek, kattintson!

mekong delta - in a mirror darkly

Ralph Hubert egy elvetemült pali, annyi szent. Aki ismeri a zenekar körüli nyolcvanas évek végi, kilencvenes évek eleji hercehurcákat minimum érti, mire gondolok. A profinak tűnő, de mindenképpen német mentalitással építgetett karrier a kétezres évekre leáldozott. Majd pár év pihenő után újra töltötték a gitár puskáikat, és nekifogtak ennek a progresszív-trash metalnak, ami igencsak ritkaság, talán a kuriózum jelzővel sem lövők túlságosan mellé.

Mekong Delta névre keresztelt, harminc éve hol intenzívebben, hol kevésbé vadul nyomatott, sablonoktól mentes, végig váratlan megoldásokkal operáló banda mára igen mélyen tisztelt csapata a jegyzett metal együttesek körének. A napokban megjelent, új lemezük sem lóg ki a sorból, sőt a leginkább bele illik. Bár Ralph minden anyagát szinte más társasággal rögzítette, a minőség és a megszólalás töretlen, kifejezetten magas színvonalú.

mastodon - once more ‘round the sun

„Még egyszer a Nap körül” címmel jelent meg az amerikai Mastodon hatodik stúdiólemeze. Bár nem illik lefordítani lemezcímeket, (sajnos a magyar moziközönség kedvéért a filmcímeket muszáj, pedig de kár érte!) mégis, ez számomra mindkét nyelven ugyanazt jelenti. Aztán persze meglehet, hogy egyéb jelentése is van az amerikai szleng szótárban ennek a kifejezésnek, valahogy mégis egy nagy űrutazás hangulatát idézi számomra a korong.

Kifejezetten jó hatással van a csapatra Nick Raskulinecz producer, aki többek között a Deftons ügyeit is intézi/intézte. Valamivel nyersebb, vagányabb lett a hangzás, amit minden bizonnyal a stúdióban végig jelen lévő, kifejezetten agilis főnök okozta változás lehet. Nyilván ez szintén magán vélemény, amit mindössze néhány forrás támaszt alá. Vajon ki tudja, hogy készült pontosan ez az őrült lemez? Annyi szent, nagyon jól összeállt a rutinos zenészek alkotta Mastodon. Mondom ezt úgy, hogy igazi rajongójuk soha nem voltam.

prong - ruining lives

Tommy Victor maga a Prong. Lassan harminc éve cserélgeti maga körül a bandát, de az alap koncepció ugyanaz. Trash alapokon nyugvó, modern metal az, amit a Prong képvisel. Aki emlékszik még a kilencvenes évek első felében kiadott három meghatározó lemezükre, tudja miről beszélek. Aki esetleg lemaradt volna erről a "szentháromságról", mindenképpen pótolja, mert felejthetetlen lemezekről van szó.

Persze a kétezres évek hajnalán kitört hanyatlás Victor csapatát sem kerülte el. Viszont egy gyengébb, majd egy méregerős visszatérő lemezzel újra felbukkant a banda, és jelezte, élnek, virulnak, nyomulnak. Ide illeszthető új lemezük, mely talán valamivel halványabb az előzőnél, mégiscsak igen tökös anyag lett. Címe a Ruining Lives, melyre mindössze kettő évet kellett várni a nagysikerű Caved Into Stone óta. Kiváló munka, igazi Prong anyag, a jobbak közül.

miserium - return to grace

Bár már egy év is eltelt a Miserium debütáló lemezének megjelenése óta, valahogy a mai napig váratott magára a kritika. Természetesen nem azért, mert olyan lesújtó véleményem lenne a zeneakadémista srácokról, egyszerűen egy igazán hosszan emészthető anyaggal nyitottak. Amit abban a pillanatban meg is értesz majd, ha végighallgatod a lemezt. Ezt a melankolikus, progresszív metal anyagot mindenki imádni fogja, aki a műfaj szerelmese.

Azok számára viszont, akik nincsenek mélyen belehabarodva az összetettebbnél-összetettebb témák hónapokon keresztül történő boncolgatásába, azoknak elsőre, és a példámból kiindulva másodikra sőt harmadikra is igencsak rágós lesz. Ettől függetlenül egy kimagasló zeneszerzői képességekkel megáldott, a szakma által nagyban támogatott, meglehetősen bátor társaságról van szó, akit mindenki figyelmébe ajánlok!

anti-mortem - new southern

Egy oklahomai elsőlemezes banda, akit a Nuclear Blast felkarol. Mindenképpen meglepő húzás, de ahogy elkezdtem hallgatni az Anti-Mortem, New Southern című korongját, rájöttem egy újabb rádió rock csapatról lévén szó, nem is akkora merészség ez a kiadóóriástól. Igazán dögösen, zsírosan dübörög a modern, kialakulóban lévő (igazából Amerikában már régen működő, Európát mostanság ostromló) irányzat. Elsőre meglehetősen erős az anyag, nehéz lenne nem megdicsérni, még akkor is, ha nekem kell még némi idő ezt a ’Nickelback’, ’Black Stone Cherry’ vonalon megjelent, amerikai marhapásztor rockhoz.

Van itt minden, masszív riffek, ízes szólok, csodálatos hangzás, végig egyformán jó minőségű nóták és egy vagány énekhang. Külön nem is merülnék el a részletekben, de a két gitáros megérdemli, hogy nevén nevezzük őket. Nevada Romo illetve Zain Smith két ígéretes fickó, az biztos. Viszont ez a patinás, tömény hangzás picit elrémiszt, valahogy én a porosabb cuccokat jobban szeretem. De ez már csak privát vélemény. A munka kiváló.

blood farmers - headless eyes

Meglehetősen érdekes társulás a New York-i Blood Farmers névre hallgató doom banda. Egy baráti kör, akik igazából nem is hasonlítanak zenekarra. Mármint külsőre igen, de összefüggő karrierjük nem igazán jegyezhető.  1989 és 1996 között két demó és egy nagylemez volt a termés, ami igencsak nagy hatással volt a doom rétegekre. Ezen a kiemelkedő sikeren felbuzdulva gyorsa fel is oszlott a nem létező zenekar. 2007-ben újra összejött s brigád, de nem feltétlen a lemezkészítés motiválta őket. Néhány koncert és jó pár örömzenélést követően mégis a minap napvilágot látott a második nagylemez. Tizenkilenc év után!

Az atmoszféra-teremtés királyai újabb anyaga a „megszokott” minőség. Hetvenes évekbeli horror hangulat, mindenféle a műfajra jellemző sötét gondolat nélkül. Ebben igazán nagyok a vérfarmerek. Dave Depraved (David A. Szulkin álnéven) horror körökben jegyzett író, dramaturg, a bandában egyébiránt gitáros/főnök már a nevet is, egy 72-ben jegyzett, nézhetetlen hollywoodi mozi után választotta. (Invasion Of The Blood Farmers) Első lemezük szövegvilága szintén erre a filmre épül. Pont úgy, ahogy második nagylemezük pedig egy 71-s Headless Eyes című, másik amerikai rettenet szövegkörnyezetét dolgozza fel, zeneileg.

crowbar - symmetry in black

2011 után végre új lemezzel jelentkezett a Crowbar. Kirk Windstein elsőszülött gyermeke igen komoly anyagot hozott össze, amiről sludge metal körökben csak szuperlatívuszokban lehet beszélni. Kirk apó még a Down-t is beáldozta saját zenekarának érdekében, és milyen jól tette. Nagy dobás ez a Symmetry in Black címre keresztelt anyag, sőt a színtér legkellemesebb meglepetése az elmúlt időszakban.

A 25 éves New Orleans-i banda 10. sorlemeze igazi ajándék a rajongóknak. Köszönet érte. Minden ízében, dühében, üvöltésében kiemelkedő. Minden eszközt felhasználva, vadul tépi le a hallgatóság fejét, és darálja be a műfaj rajongóit. De talán Kirknél jobban nem is lehetne egy bevezetőben összefoglalni, mire számíthatunk: "Nagyon büszkék vagyunk arra, amit sikerült véghez vinnünk ezen a lemezen! A zenekar céltudatossága, eltökéltsége és munkamorálja egyaránt elérte a történelmi csúcsot. Száz százalékosan készen állunk arra, hogy mozgásba hozzuk a kamiont, és soha többé ne is lépjünk többet a fékre. A Crowbart ezek után senki sem állíthatja meg! A Crowbar a szívem és a lelkem. Ez a zene a részem, hihetetlenül büszke vagyok rá. Óriási érzés minden energiámat és figyelmemet valami olyasmire fordítani, amit én magam teremtettem huszonöt évvel ezelőtt..."

ivan & the parazol - mode bizzare

Az Ivan & The Parazol egy újabb magyar reménysugár. Egy aprócska fény az alagút végén, ami arra enged következtetni, hogy vannak közöttünk olyan fiatalok, akik tisztelik a nagy öregeket, akik képesek megújítva hozzányúlni, ahhoz a múlthoz, ami ide vezette a mára igencsak düledező r’n’r ipart. Olyan lendülettel és hévvel nyomatják a 70’s évek „stadion” rockját, hogy minden másodpercben öröm hallgatni. Le a kalappal srácok!

Két hete az egyik elődöntőben, majd tegnap az ország legnagyobb fesztiválirodája és a közmédia által szervezett tehetségmutatójának döntőjében is volt szerencsém elcsípni Iván csapatának produkcióját. Mit mondjak, igazi show, tökéletes megjelenés hang és kép tekintetben egyaránt. Szóval teljesen megérdemelt a második hely, a rengeteg elismerő szó, és persze az ezzel járó kiemelt médiafigyelem.