Volt 2013 végén egy lemez, ami sok szinten tarolt mindent. Emlékeztek még a Beastmilk – Climax című anyagára? Ha bármennyire is érdekelt valaha a dark-wave, vagy a post-punk, akkor imádtad azt a lemezt, ahogy én szintén nagyon pozitívan emlékeztem meg róluk itt. Szépen csorgott az idő, a finn banda fuzionált, némileg alakot és nevet váltott, majd a minap előjött az új felvételével.
Grave Pleasures névre keresztelt új csapat első lemezének címe Dreamcrash. De ez az egész dolog nyugodtan tekinthető a Beastmilk folytatásának. Dobos, gitáros balra el, új, nagyobb kiadó érdeklődés, majd itt a lemez. Sajnos az északiak is emberek és nyilván hatással volt rájuk első/előző lemezük sikere, mert ez a mostani messze elmarad attól a katarzistól, amit a Climax akkor, azon a ködös tavaszon okozott nekem.
omen - huszonöt év
Itt van előttem az Omen zenekar új, jubileumi nagylemeze a 25 év. Szeptember óta hallgatom, sőt a 'szilvanapon még egy igen jóra sikerült koncertet is elcsíptem. Nagyjából akkor léptem ki a zenekar bármilyen jellegű követéséből, amikor Oki került a vokálba. Azt akkoriban nem tudtam megbocsájtani, pedig Nagyfi 'gépes múltja miatt mindig érdekes gitárosnak tartottam. De mint tudjuk semmi nem tart örökké!
Kis városom őszi csúcsprogramján, rock-metal vonalon idén Omenre futotta, így ellátogattam pár komámmal a koncertre. Tetszett, amit hallottam. Pár napra rá jelent meg a lemez, megszereztem, hallgatom. Ez már kevésbé tetszik. Pontosabban számolatlan fogós és igazán fogós zenei témát hallok, de az ének nekem nagyon ripacskodó, a szövegekről meg nem óhajtok semmit írni.
Kis városom őszi csúcsprogramján, rock-metal vonalon idén Omenre futotta, így ellátogattam pár komámmal a koncertre. Tetszett, amit hallottam. Pár napra rá jelent meg a lemez, megszereztem, hallgatom. Ez már kevésbé tetszik. Pontosabban számolatlan fogós és igazán fogós zenei témát hallok, de az ének nekem nagyon ripacskodó, a szövegekről meg nem óhajtok semmit írni.
seedy jeezus - seedy jeezus
A Seedy Jeezus egy ausztráliai rock banda, amit a mai
nyelvjárás stonernek titulál. De semmi modern recsegésről nincs itt szó,
egyszerű, elszállós, a hetvenes éveket idéző pszichedelikus rockról annál
inkább. A csapat 2013-ban kezdett koncertezni, és idén márciusban jött elő a
cím nélküli első lemezével. Amelyet európai turné is követett. Idén nyáron
akkorát taroltak a srácok Németországtól a Brit szigetekig, ahogy azt ausztrál
csapat már nagyon régen csinálta. A magukkal hozott összes korongjukat el is
adták, sőt hazafelé egy holland kiadó újra gondozásba vette a felvételt. Ebből
jutott nekem is egy példány.
Amit ezen a lemezen hallasz az nem világmegváltás, nem is
spanyolviasz. Egyszerűen, alázattal megközelített 70-s évekbeli, ősi, elszállós
„űrrock”. Ez persze az egyediséget némiképpen öli, de ezeknek a szőrös
fickóknak mégis sikerült valami olyan ízzel tölteni a ma nagy divatnak örvendő
stoner muzsikát, amire véleményem szerint nem sokan képesek. Pedig hányan-de
hányan próbálkoznak.
slayer - repentless
Jöjjön hát a Slayer kritika, melynek nem is lehetne más az
alcíme, mint „van élet a halál után”! Ígérem nem fogok
sablonosabbnál-sablonosabb közhelyeket puffogtatni, de nagyon nehéz lesz
mindezt elkerülni. Az elmúlt hat évben csöndben széthulló thrash fenevad olyan
anyaggal baszta ránk az ajtót, amit szerintem kevesen vártak. Egyrészt a
szörnyű tragédia másrészt az emberi hülyeségen alapuló, személyeskedésig
mélyülő Lombardo ügy miatt. Ki remélte, hogy ennyire erős marad a félslayer? Én
személy szerint semmiképp.
Azt gondoltam, hogy Hanneman gitárstílusa pótolhatatlan
lesz, illetve azt is, hogy Lombardo kreatívan agresszív dobtémái megint csak betölthetetlen
űrt hagynak maguk után. Ezzel szemben tessék meghallgatni a Repentless címre
keresztelt új felvételt. Le fog szakadni a fejetek, nyugodjatok meg! Kerry King
tartósította magát, és úgy „döntött”, hogy ő írja majd az egész lemezt. Volt
már hasonló az elmúlt tíz stúdióanyag közül, de ennyire egyértelműen King nem
vállalt magára egyetlen Slayer lemezt sem.
iron maiden - the book of souls
Hogy miképpen lehet helyesen „kritizálni” egy Iron Maiden
elnevezésű, negyven éves nagyágyút, azt én nem tudom. Előre bocsájtom, hogy
nehezen tudom visszafogni magam a The Book Of Souls kapcsán, így valószínűleg
az első mondatomban megfogalmazott felvetésre a válasz, hogy sehogy. Ettől
függetlenül mindenképpen szerettem volna megosztani véleményem az angol heavy
metal óriás új, monumentális albumáról.
A történethez hozzá tartozik még annyi, hogy nem voltam soha
egy kifejezetten nagy Iron Maiden rajongó. Sőt, a Dickinsonos újraegyesülésig
távolról figyeltem csak a csapatot. De amit nekem a Brave New World adott, azt
nagyon kevés korong tudja felülmúlni. Talán egy újabb Iron Maiden lemeznek
sikerül? Erre majd az idő megadja a választ, de annyi szent, hogy idén ez a
felvétel visz mindent, tarol, mint a royal flush!Örömmel olvasom egyébiránt a
nemzetközi és hazai sajtóban, hogy a modern kori Iron Maiden alkotások közül
még a legkonzervatívabb rajongók is a legjobb korongnak tartják az új anyagot.
tribulation - the children of the night
Hosszabbra nyúlt nyári szünet után feltorlódtak az anyagok
itt az asztalomon. Először Lemmyék, majd az Iron Maiden, holnap már a Slayer
vagy épp a Nile aktuális lemezei mind várják a kritikát. De én így az őszi
dömping bemelegítéseként, talán meglepetésre egy svéd death metal bandával
nyitok.
A nevük Tribulation, tíz éves aktivitás, harmadik sorlemez.
Nem kell megijedni, nem klasszikus death metal az, amit az igazán tehetséges
skandinávok nyomatnak, inkább ennek a szélsőséges műfajnak egy progresszívebb,
megújítóbb változata. Ha szereted az érdekes, nem mindennapi zenéket, zenei
megoldásokat, akkor ezt az anyagot kötelező lesz meghallgatnod.
the atomic bitchwax - gravitron
Kicsit lassan barátkozom ezzel a nyakunkba szakadt stoner
vonallal. Értem én mi benne a jó, és az alapul szolgáló 70’s, 80’s évekbeli
hard rock kedves a fülemnek. De szükségem van olyan albumokra a totális
megvilágosodás felé vezető úton, mint a The Atomic Bitchwax legújabb anyaga, a
Gravitron. Egy kedves ismerősöm nyomta a kezembe, „ezt hallgasd meg b*zd meg,
mindent fogsz érteni!”. Hát jó, meghallgattam.
És milyen jól tettem. Hiszen a TAB hatodik lemeze üt, mint a
kidobó legény pirkadatkor. Tíz olyan tökös nóta került erre az éret lemezre,
ami számomra egytől-egyig fogós, vagány, nem túljátszott és egészen egyszerűen
rock zene! Egy helyen olvastam, hogy desert rock, de az micsoda? Chris Koznik
énekes-basszeros-főnök biztosan elhúzná a szemöldökét, ha holmiféle süteményes
jelzővel illetnék bátor csapatát.
impellitteri - venom
Nem vagyok egy klasszikus heavy metal rajongó, de nyilván a
jobb előadók engem is megfogtak annak idején. Bírom az ízes szólókat, tetszenek
a dalszerkezetek, de általában az énekes vinnyogásai szoktak távol tartani a
műfajtól. Amit viszont nemrégiben találtam, az annyira profi gitáros munka,
hogy felőlem Oki is énekelhetné a szövegeket, akkor is meghallgatnám párszor.
Emberünk neve Chris Impellitteri. Bevallom férfiasan, a fickó számomra teljesen
ismeretlen volt, eddig. De amit az új, Venom című lemezén hallottam, gyorsan
motivált, hogy visszakeressem életpályát.
Egy méltatlanul háttérben tartott, kevés helyen ismert „gitár
fenoménról” van szó. Az hogy szólói kuriózumok, az még rendben, de hogy
dalszerzőként is ennyire profi azt nem gondoltam volna. Gondolok itt főleg
arra, hogy saját nimbuszát nem helyezi túlságosan előre, nem arról szólnak a
dalok, hogy „nézd, én mekkora gitáros vagyok”, hanem valóban dalok, olyan
gitártémákkal, amiket ritkán hall az ember.
kamchatka - long road made of gold
A Kamchatka névre keresztelt svéd trió nem tétlenkedik. A
tavalyi évben megjelent lemezük folytatásaként a nyár forró pillanataiban
megjelentette új, hatodik sorlemezét. Fülbemászó, hatvanas-hetvenes évekbeli
hard rock zenéjük tiszta felüdülés ebben a rekkenő hőségben. Country elemek,
dögös gitárszólók, lendületes dalok és egy-két kiemelkedően dallamos sláger (például
a Rain, személyes kedvenc) is helyet kapott a Long Road Made Of Gold című
lemezen.
Ami a 70’s években simán hard rock, vagy blues rock néven
ismert műfaj volt, a mai időkre némi mű recsegéssel stonerré vált. Ez nekem
picit érdekes, de majdnem mindegy hogyan definiálnak egy műfajt, ha a zene
tetszik, amit hallasz. A Kamchatka esetében nagyon tetszik, szóval nevezzétek
ahogy akarjátok. Ezek a svéd fickók kellemes perceket okoznak egy ilyen
tarhonyaszárító hőségben.
between the buried and me - coma ecliptic
Talán hibát követek el, amikor ezt a kritikát megfogalmazom.
De szögezzük le az elején, nem is feltétlen kritika lesz ez, inkább egy privát
vélemény. Szóval semmi sértődés, semmi mutogatás, hogy minek. Úgy éreztem,
hosszas dilemmázás után véleményt formálok erről a modern dologról. Az előadót
nemes egyszerűséggel Between The Buried And Me névre keresztelték. Most ezt
hagyjuk, lemezük címe pedig Coma Ecliptic.
Ez az egész dolog egy kifejezetten újszerű megközelítése a
metal zenének. Ráadásul egy olyan korongon, ahol a történet végig fut minden
számon. Szóval egy komplett sztorit mesélnek el nekünk a fiúk, a maguk módján.
A minimum, hogy betegek a srácok. Aztán majd szépen mindenki maga eldönti, mire
jó ez a lemez. Ami egyébként bőven tartalmaz kiváló gitárfutamokat, hörgést,
magas férfi vokált, ügyes dobtémákat, de ugyanilyen arányban találsz majd
zongorát, számolatlan szintetikus, gépies effektet és jó pár olyan dolgot, amit
én semmiképpen nem részesítenék előnyben.
high on fire - luminiferous
Mond neked valamit a High On Fire név? Nem. Elég baj, pedig
két igen komoly nyomot is hagytak már kis hazánkban. 2003-ban egy Mastodon
koncert teljes értékű vendégeként vertek szét egy szórakozóhelyet Gödöllőn, de
2010-ben a Metallica előtt is megcsodálhattad őket a Puskásban. Talán inkább nézzük zenei
oldalról. A Mastodon párhuzam megjelenésben, őrületben mutatkozik, ezen
kívül fogsz találni korai Sabbathot és jó pár Motörhead felütést is a
muzsikában. Matt Pike és csapata mindezt olyan formán gyúrja önálló,
jellegzetes, feledhetetlen muzsikává, aminek messze földön nincsen párja.
Nem viccelek, agyon fog verni a Luminiferous-ra keresztelt
új lemez. Mindenképpen hallgasd meg, ha az első bekezdésben felsorolt bandák
valamelyikét egy kicsit is csíped. Pike ősi orgánuma mindent visz, talán
hasonlít Lemmy hangjához, de azért itt egy kicsivel összetettebb énekest
találunk. Aztán a mesebeli szólók megint csak kapnak egy csillagos ötöst, és ha
még hozzáteszem, hogy a felállás egygitáros, akkor mit mondasz?
goatsnake - black age blues
Pár hete visszalapoztam a világháló nagy újságjaiban és a
májusi lemez megjelenéseket böngészgettem. Nehogy lemaradjak valami
érdekességről, erre mit találok szépen hátul a sor végén, Goatsnake! Bár
hivatalosan soha nem oszlatta fel szupergrupját Greg Anderson, de ez akkor is
derült égből villámcsapásként ért, hiszen a társaság az ezredforduló éveiben
aktívak voltak ugyan, de azóta egy halvány EP és semmi más. Mondom ez csak
valami vicc lehet, de ez apukám kurvára nem vicc! Itt az új Kecskekígyó lemez,
sorban a harmadik!
Mielőtt belevettettem volna magam a Black Age Blues címre
keresztelt új anyag nótáiba, gyorsan visszakerestem a két előző, közel tizenöt
éves lemezeket. Frissítettem a memóriám. Felesleges volt, olyan elemi erő van
az új lemezen, hogy lesöpör mindent, amit várhattál a fasziktól. Kérem szépen
ez egy továbbgondolt doom. Lepuhulva, sok helyen igenis blues elemekkel
operálva, női háttérénekkel töltve és agyonnyomva egy annyira zsíros gitárral,
mint egy tűzhely valamelyik elhagyatott kínai büfében. Döbbenetesen profi.
band of spice - economic dancer
Christian Sjöstrand neve sokak számára ismerős lehet, főleg
a Spiritual Beggars illetve a Kayser énekeseként nyújtott kiemelkedő
teljesítménye miatt. „Spice” pályája csúcsán átbukva már bátran próbálkozik
kellemesebb, fülbemászóbb témákkal is. Nem mintha a Spiritual B. ne lett volna
dallamos, de itt most egy ízig-vérig hard rock lemezről van szó. Hammond
orgona, recsegős, vagány szólók, közérthető mondanivaló és profi előadásmód.
A csapat neve egyébként, nemes egyszerűséggel Band of Spice.
Nem kell ezt túlvariálni, jöttek a haverok, aztán nyomunk egy végtelen
örömzenélést. Sikerült is, második sorlemezük olyan fényes, csillogós,
lendületes hard rock lett, aminek párja nem igen van a mai felhozatalban. Semmi
külsőség, bőrdzseki, kócos séró, vagány ritmusok, hagy szóljon!
sorcerer - in the shadow of the inverted cross
Van egy banda, aki 1988-ban alakult és első nagylemezét idén
tavasszal adta ki. Ez már alapból is érdekes kellene, hogy legyen. Ha
hozzáveszem, hogy heavy metalos elemekkel keverik a doom zene lüktetését, akkor
tovább növelem sokakban a vonzalmat. Persze ezalatt a rengeteg év alatt a
csapat nem volt aktív, két demót követően feloszlottak és más irányba fordultak
a srácok. Viszont mára úgy találták helyesnek a svéd Sorcerer tagjai, hogy egy
teljes értékű nagylemezzel bújnak elő az igazán felhígult metal színtéren.
Milyen jól tették.
Johnny Hagel bőgős, alapító tag számolatlan zenekart
megjárva talált vissza gyökereihez. Maga mellé szólította a Therion-os Kristian
Niemannt, hogy felvegyék az In The Shadow Of The Inverted Cross-t. A dallamos
ének felelőse Anders Egberg, aki több kevésbé ismert formációban bizonyította
kiváló énekesi képességeit az évek során. Így ez a sokat látott három zenész és
még pár hobbimuzsikus rögzítette az idei év egyik legmeglepőbb anyagát. De nézzük,
mit is találsz majd a korongon.
paradise lost - the plague within
Halifax egyik legnagyobb áldása a Paradise Lost új lemezzel
jelentkezett a hónap első napján. Naprakészen vártam az anyagot, vérbeli,
kilencvenes évekbeli doomot ígértek a srácok, és nem okoztak csalódást. Persze
tudom, több utat bejárt a hosszú évek alatt ez a zenekar is, lehet őket sok
mindenért nem szeretni, viszont az új lemezt mindenképpen hallgasd meg, mert
meglehetősen profi munkával rukkoltak elő az angol óriások.
A The Plague Within címmel ellátott nagylemez már a 14. a
sorban. Valószínűleg a hangzásban és a megszólalásban kivetnivalót senki nem fog
találni. Hangszeres tudás maximális, de azt hiszem ezt a dolgot egy ilyen zenekartól,
aki 88’ óta együtt zenél nem is kell kiemelni. (leszámítva ugye a dobost,
akiből már a negyediket fogyasztják a srácok) Viszont a stílus valóban az lett,
amit ígértek. A sabbatihista riffek sokasága hömpölyög egymás után, olyan
súlyos döngöléssel párosítva, hogy a hideg futkos a hátamon hallgatás közben.
philm - fire from the evening sun
Dave Lombardot nyilván nem kell bemutatnom senkinek. A Slayer ex-dobosa Philm néven már pár éve próbálkozik, de amióta a trash óriással szakítottak, kiemelt szerepet kap az eddigi mellékvágány. Sok zenész járja a Dave által választott utat, és saját stílusán túl próbálgat egyéb, változatosabb zenei projekteket. Gondolom a begyepesedés elkerülése miatt. Viszont esetünkben a szakítás után egyértelműen első számú, önmegvalósítássá vált a Philm. Aminek egyrészt én nagyon örülök, másrészt némi sértődöttséget is érzek a Fire from the Evening Sun címre keresztelt második korongon.
De maradjunk a kézzel fogható dolgoknál, és ne kezdjünk innen, Közép-Európából belegondolni többlet információkat az általunk ismerhetetlen szituációkban. Ahogy ez a lemez kezdődik, rögvest leválasztja a divatarcokat, ha az első szám lüktetése hidegen hagy, vagy visszataszít, nehezen hiszem, hogy örömet lelsz a maradék háromnegyed órában. Nyilván lesznek kivételek, de ahogy a Train robban, úgy kevés dolog kezdődik.
De maradjunk a kézzel fogható dolgoknál, és ne kezdjünk innen, Közép-Európából belegondolni többlet információkat az általunk ismerhetetlen szituációkban. Ahogy ez a lemez kezdődik, rögvest leválasztja a divatarcokat, ha az első szám lüktetése hidegen hagy, vagy visszataszít, nehezen hiszem, hogy örömet lelsz a maradék háromnegyed órában. Nyilván lesznek kivételek, de ahogy a Train robban, úgy kevés dolog kezdődik.
faith no more - sol invictus
Eljött az ideje, hogy több nap folyamatos hallgatás után
megformáljam véleményemet az új Faith No More lemezről. Nem lesz egyszerű menet,
hiszen sikerült az öregedő srácoknak egy tökéletesen megosztó anyaggal előbújni
közel húsz év hallgatás után. Persze nem ismeri a FNM-t, aki ezen egy picit is
meglepődik, hiszem a csapatra mindig a határok átlépése, a műfajok összemosása
és a polgárok kifejezett pukkasztása volt a legjellemzőbb. Erről
az útról nyugdíj előtt sem voltak hajlandóak letérni.
És milyen jól is teszik. Számomra pont olyan lett ez a
lemez, amilyennek nagyjából elképzeltem. Bár 18 év kihagyás után az ember igen
nehezen tud bármit is elképzelni, de valahogy erre számítottam. Egy kis
alibire, egy kis biztonsági játékra, pont annyira tökéletesen felismerhető
hangvételre és talán pont ennyire nyugodt kicsengésre, mint amit ettől a Sol
Invictus-tól megkaptam.
burning full throttle - traveler
Régen hallottam ilyen profin előadott,
ízig-vérig stoner muzsikát, mint amit a kőbányai Burning Full
Throttle nyomat. Kérem szépen, 2015 tavaszára bátran
kijelenthetjük, feléledt a magyar rock-metal közösség.
Számolatlan, jobbnál-jobb formáció bukkan elő, kap egyre nagyobb
teret és ez igencsak jól van így. Ékes példája ennek a második
lemezével napokban jelentkező BFT. Recsegős, ropogós, poros és a
végletekig őszinte lett a Traveler címre keresztelt korong.
Köszönet érte.
De nézzük is, mire számíthat a
kedves hallgató. Kicsivel több, mint fél óra repülés. Száguldás
az országúton, egy véletlenszerű, kiszámíthatatlan cél felé.
Lesz minden, aminek ilyen esetben lenni kell, varázslatos
gitárfutamok, szög egyszerű dobtémák, hegyes basszus és egy
nehezen körülírható ének. Ami annyira ráillik erre a vadorzó
módjára vibráló muzsikára, hogy nehéz lenne jobbat elképzelni.
Teli találat, azt kell, hogy mondjam.
acid king - middle of nowhere center of everywhere
Az Acid King egy amerikai stoner/doom banda, akik már több
mint húsz éve nyomulnak. 1993-ban jelentek meg San Franciscoban, azóta is
töretlenül dúrodva ebben a mára egyre népszerűbb műfajban. Persze húsz évvel
ezelőtt még sokan nevettek rajtuk, hogy az Iommi féle riffekre épülő, kiváló
női énekkel megáldott társaság mégis mit szeretne. A napokban megjelent nyolcadik
stúdiólemezükön, pont úgy, ahogy az előzőkön is megválaszolják ezt a kérdést.
Egyedi hangzásban, lehetetlen lassúsággal ledarálni a fejed, vagy éppen
elrepíteni távoli világokba. Röviden ennyi, amit kínál a „méregkirály”.
Olyan nagy elődök nyomdokaiba léptek húsz évvel ezelőtt,
mint a Sabbath, vagy épp a műfaj underground óriása, a Saint Vitus. Ha bírtad
ezeket a zenéket valaha is egy picit, itt a lehetőség egy újszerű hangvétel
megismerésére. Persze túl sok megújulás, újdonság nem lesz ezen a lemezen sem,
hiszen hűek elődeikhez, viszont egyedi ízük mindenképpen van, ami miatt
érdemesek a megismerésre.
arcturus - arcturian
Nem vagyok nagy avantgarde-metal rajongó, sőt sok esetben a
víz ver, amikor meghallom a műfaj kiemelkedő bandáit. Ettől függetlenül az
igazán profi, nagy múltú bandák anyagait rendre meghallgatom, hogy el tudjam
dönteni, ez még mindig nem érdekel egy cseppet sem. Aztán valami
megmagyarázhatatlan oknál fogva kezembe akadt az Arcturus új felvétele. Mondom
miért is ne, száz éve inaktív, de a műfaj legnagyobbjai között nyílván tartott
banda lemeze megér egy próbát.
Leszögezem már az elején, senkit nem szeretnék megbántani,
számomra távoli ez a stílus, a színpadi megjelenéstől a kiemelten használt
elektronikai eszközökig minden olyan, mintha valami ócska vándorcirkusz
középszar produkcióját látnám. Ettől függetlenül, amit az Arcturus mutatott
merőben eltér ettől és mindenképpen kiemelkedően profi dolog. Köszönöm az
élményt, még akkor is, ha nem lesz sem a kedvenc zenekarom, sem a kedvenc
műfajom továbbra sem ez a történet.
angelus apatrida - hidden evolution
Angelus Apatrida, mond neked valamit ez a név? Nem. Pedig egy meglehetősen vagány, tizenöt éves, spanyol trash bandáról van szó. Több
helyen aposztrofálták őket úgy, hogyha nem ismered az AA-t, akkor túl sokat nem
tudsz az újhullásom trashről. Én nem fogalmaznék ennyire szélsőségesen, viszont
az tény, hogy az utolsó lemezük, a Hidden Evolution kifejezetten jól sikerült.
Persze a műfaj keretei adottak, szóval semmi „spanyol viasz”, de legalább íze
van.
Legfőbb hatásoknak a srácok a Megadethet és a Testamentet
jelölik szívesen, hallatszik is bőven a muzsikán. Persze nem lehet minden
trasher Metallica rajongó, sőt! Kiváló dalszerzők a srácok, magas hangszeres
tudásuk elvitathatatlan és ez a két dolog bőven kiemeli őket a tomboló retro hullám
silányabbnál silányabb trash bandái közül. Tekernek, darálnak, ötletesek a számok, mit
kívánhat még az ember 2015-ben egy metal lemeztől?
torche - restarter
Hogy mi is valójában a Torche? Nehéz lenne megmondani. Tíz éves pályafutásuk alatt négy stúdióanyaggal rukkoltak elő. Az elején kiköpött Melvins volt az egész, majd egyfajta dallamos sludget próbáltak gyártani a fiúk, ami igencsak fülbemászóra sikerült, viszont távolodott nagyon a metal szintérről. Majd jött nemrég a negyedik, Restarter nevezetű lemez, ami nevéből is adódóan valami újabb irány. Hogy mi is pontosan, nehéz lenne megmondani.
Steve Brooks és barátai nagyon megharagudhattak valakire vagy valamire, mert ennyire dühös még sosem volt a Torche. Mostanra újra kihallatszanak azok a mocsári elemek, amivel a Down féle modern-metal bandák operálnak. Viszont a popos dallamvezetések sem tűntek el teljesen. Hogy ez milyen lehet együtt? Hallgasd meg ezt a lemezt és rájössz.
Steve Brooks és barátai nagyon megharagudhattak valakire vagy valamire, mert ennyire dühös még sosem volt a Torche. Mostanra újra kihallatszanak azok a mocsári elemek, amivel a Down féle modern-metal bandák operálnak. Viszont a popos dallamvezetések sem tűntek el teljesen. Hogy ez milyen lehet együtt? Hallgasd meg ezt a lemezt és rájössz.
skulld - skulld
Igazán nagy öröm számomra, ha újabb és újabb sludge/doom
bandákkal ismerkedhetek meg, pláne ha magyar srácok tolják értékelhetően ezt a
szívemnek kedves műfajt. Az pedig külön hab a tortán, hogy Tiszán erről is
léteznek említésre méltó formációk. Ilyen például a '14 karácsonyán debütáló
Skulld zenekar is, melynek alakulási pontja Szentkirály.
A kezemben tartott, öt számos bemutatkozó EP igazán erősre
sikerült. Zeneileg kiemelkedően ötletes, ének téren még fejlődésre váró
hanganyag lett! A felvételek Kiskunfélegyházán készültek, a hangzás minősége
példaértékű, bárcsak minden bemutatkozó EP így szólna. Számomra kellemes
meglepetés, amit a srácoktól hallok. Öröm beszámolni az ilyen és hasonló magyar
kezdeményezésekről. Na de nézzük, mit találunk a lemezen.
lumberjack commando - the heritage
A Lumberjack Commando (micsoda név!) egy olyan zenekar, aki
számomra igen kedves muzsikát játszik. Magyarországon egyre többen próbálkoznak
ezzel a stoner/doom vonallal, szerencsére egyre jobb minőségben. Kiváló példája
ennek a nagykanizsai csapat. Gyorsan megemelem előttük a kalapom, majd leírom
véleményem második EP-jükről, ami január végén látta meg a napvilágot, The
Heritage címmel!
A felvételt Szegeden Vári Gábor segítségével rögzítették. Ez
röviden és tömören garancia a kiváló hangzásra. Természetesen most sem kell
csalódni a producer munkásságában, csillagos ötös. Az új EP valamivel
döngölősebb, keményebb lett, mint a bemutatkozó korong, de ezzel engem
megnyertek maguknak. A már-már doomos megszólalás mindig örömmel tölti el a
szívem. Még sok ilyet, ha kérhetem.
code - mut
Nem gondoltam volna, hogy a Code ott lesz azon zenekarok
között, akik második posztot is érdemelnek majd a blogon. Pedig a brit-norvég
black metal zenekar olyan érdekes változásokon megy keresztül, hogy nem
hagyhattam szó nélkül a Mut című, új lemezüket. Annak idején rendesen
megdicsértem az Augur Nox-ot, főleg az ének miatt, de kapott piros pontot a
zenei megoldások repertoárja is.
Mit mondhatnék most, az új, Mut merőben eltér a két évvel
ezelőtti anyagtól. Ráadásul már olyan messze fordultak a black metal vonaltól,
hogy aki ezt a lemezt veszi először a kezébe, kinevet, mikor és hogyan lehetett
ez a mára már csak brit tagokat jegyző banda black metal?! Pedig az volt,
nyugodtan keresd vissza az első stúdió lemezt. Mostanra inkább progresszív
rock-metalt játszó csapat legerősebb fegyver továbbra is az ének. Wacian
nevezetű fiatal arc kiemelkedően bánik a hangjával, és nagyjából ezzel menti
meg a teljes bukástól az anyagot.
moonspell - extinct
Nem vagyok egy dark rajongó, sőt kifejezettem viccesnek találom sok esetben a sminkelt férfiakat a színpadon. De Axl Rose is meglehetősen vicces volt a színpadon száz meg száz jelmezével, így kizáró oknak semmiképpen sem tekinthetek erre a fintoromra. Hogy jön ez ide? Konkrétan úgy, hogy a Moonspeel 25 év munkásság után, új kiadóval egy olyan bitang dark lemezzel bújt elő, amitől leesett az álam.
Az egész hangzás, a zenei ötletek, a műfaj minden elemének kiaknázása valami olyan hatást kelt számomra, mintha a „nagy öregek” megpróbálták volna megmutatni a félig-meddig halott állapotban lévő konkurenciáknak, hogy bizony lehet így is csinálni. Mindenképpen eltalálták, és az egész lemez teljesen egyben van, bárki számára élvezhető lesz.
Az egész hangzás, a zenei ötletek, a műfaj minden elemének kiaknázása valami olyan hatást kelt számomra, mintha a „nagy öregek” megpróbálták volna megmutatni a félig-meddig halott állapotban lévő konkurenciáknak, hogy bizony lehet így is csinálni. Mindenképpen eltalálták, és az egész lemez teljesen egyben van, bárki számára élvezhető lesz.
kalapács - enigma
A blog történetének egyik legmegosztóbb posztja lesz ez. Nem
vitás. Hiszen amellett, hogy Kalapács Józsi az ország egyik legértékesebb férfi
énekhangja, munkássága mára sokak szemében kevésbé elismert. Hogy ennek mi az
oka, nem fejtegetném. Viszont számomra egyértelműen a gyermekkorom útkeresésének
oszlopos tagja. Amikor édesapám az aktuális Süsü a sárkány kazetta helyett,
véletlenül az akkor friss, Éjszakai Bevetést hozta haza a megboldogult
lemezboltból, anyám arca feledhetetlen volt. De az érzés is, ami akkor engem
megtöltött. Azóta is az egyik kedvenc lemezem ez a Pokolgép őskorából.
Józsi azóta is aktív,
hála istennek. Számolatlan produkcióban jeleskedett már, de talán legerősebben
a saját nevével fémjelzet, évtizedek óta ugyanabban a felállásban nyomuló,
Kalapács együttes ügyét képviseli. Igazán sok figyelmet a nemzeti érzésű
lemezekig voltam hajlandó fordítani az munkásságukra. Viszont ez az új Enigma
elnevezésű anyagon szerencsére teljesen eltűnt. Nincsenek kardok, szittyák,
tegezek, csak ős heavy metal és az az énekhang, amitől a ami napig libabőrős
leszek. Nehéz lesz nem szuperlatívuszokban értékelni a sorlemezt, de megteszek
majd mindent.
moby dick - földi pokol
Smici és a Moby Dick a magyar trash metal szent tehene.
Nehéz róla objektív képet alkotni, főleg úgy, hogy a kezdeti időkben nagy
segítséget nyújtottak a helyes útra térésemben. Sőt életem első koncertélménye
is egy Moby Dick buli volt, valamikor a kilencvenes évek közepén. Szép. És
akkor novemberben, a frontember 50. születésnapját követően jött a Földi
Pokolnak keresztel új anyag. Ráadásul egy kiemelkedő minőségű csomagban,
koncert DVD melléklettel, kiváló anyagokkal borítva. Még szebb, gondoltam
magamban!
Aztán elkezdtem hallgatni a lemezt, még bőven karácsony
előtt. Nyilván túl nagy meglepetéseket nem vártam a csapattól. Keményen,
őszintén nyomatják a jól bevált elemeket, próbálnak a magyar trash
zászlóshajója maradni, sikeresen. Más kérdés, hogy ez a műfaj honi alkotóira
nézve kritika, vagy Smiciéknek dicséret. Döntse el mindenki maga.
kxm - kxm
KXM néven lassan egy éve megjelent egy lemez. Szupergrupp a
javából, Doug Pinnick, George Lynch és Ray Luzier. A nevek ismerősek lehetnek,
külön nem is részletezném a zenészek múltját, koncentráljunk inkább erre a
2014-s év végi listákon kiemelt helyet betöltő, a banda nevével megegyező című,
első anyagukra. Több hónapja tologatom, hallgatom, kiolvastam minden
sajtómegjelenést velük kapcsolatban, de továbbra sem találom azt a mámorító
zsenialitást, amit számos újságíró összehord a hallottak kapcsán.
Nyilván velem van a gond, ezt nem is vitatom. Tetszik az
énekhang, nagyon profi a fickó, kár lenne tagadni. Jól kihallani a Korn
dobosának egyedi játékát, számos esetben megdöbbentő, a kellemes meglepetések
határáig cifra ritmusai sok esetben nagyon tetszenek. Mégis az egész valami olyasmi,
mint az amerikai, rágógumi zabáló, gyagya közönségnek készített vattacukor,
több helyen szarrá torzítva.
beardfish - +4626 confortzone
Svédországban manapság nagy divatja van az elszállós,
progresszív rockzenének. Valahogy ebbe az irányba terelték a lenyugvó stoner
vonalakat. Nagyon helyesen. Mindig is többre tartottam ezeket az összetettebb
muzsikákat, a csattogós, primitív stoner fosnál. Nézzük hát 2015 első
ilyen hangvételű anyagát, a Beardfishtől. Igen, szakálas hal. Micsoda
névválasztás, nemde?
Picivel több, mint tíz éves a banda, minden tekintetben
megbízható felállásuk sokadik stúdiólemezének címe: +4626-COMFORTZONE. Legalább
annyira frappáns, mint az egész társaság elnevezése. Számomra nehezen indult ez
az anyag. Nem teljesen értettem, mit akarnak ezzel az igencsak antik muzsikával
a srácok. Tökig nyomva Hammond
orgonával, kevésbé kimagasló énekteljesítménnyel, és mélyen hátranyomott
gitárokkal. Egészen furcsa, meglehetősen távoli volt nekem ez az egész. Valami
olyasmi ugrott róla be elsőre, mintha Robbie Williamset felkérték volna egy
modern Jézus Krisztus Szupersztár eléneklésére.
rival sons - great western valkyrie
Nagyon kellemes meglepetésre bukkantam
a minap. A Rival Sons elnevezésű amerikai banda 2014-ben úgy
játssza az elszállós rockzenét, mint ahogy tette a Led Zeppelin a
hetvenes években. Mondom király, pont ez kell nekem. Hiszen a
Sabbath mellett a „léghajó” az, ami leginkább közel áll a
szívemhez az antik cuccok közül. Elmélyültem hát a srácok
munkásságában, négy lemez, lassan tíz éves fennállás, több
európai buli, szép sikerek. Jó lesz.
Az előző három lemez két dologban
erős, az első kettő hozza az ősrockot. Nincs mellé duma, teljes
mellszélességgel bevállalják azt, amit ők szeretnek. Totális
Zeppelin az egész. A harmadik lemez már valamivel kísérletezgetőbb,
talán iránykeresés, vagy valami olyasmi, amikor rájöttek, kár
lenne telibe másolni a múltat. A negyedik korong, amiről ez a
bejegyzés szól, az pedig már egy kiforrottabb, összetettebb
anyag. Jól mérhető a srácok fejlődés, a zenei érés, és talán
az irány is, ahova egy ilyen banda tarthat ma.
truckfighters - universe
Többszörösen megkövetem magam. Ez a lemez lassan egy éve a
piacon van, és én miért csak pár hete találtam rá? Második gond: hogyan lehet
az, hogy bár a stoner igazából hidegen hagy, egy ilyen hard rock elemekkel
apelláló, tökös stonert játszó, svéd bandát csak most kell megismernem? Azt
hiszem egy jókora fekete pontot beírhatok magamnak, de nézzük miért is ez a
nagy önmarcangolás.
Truckfighters, mond nektek ez a név valamit? Remélem, rajtam
kívül azért van olyan olvasó, aki hallotta már ezt a triót. Számomra teljesen
új, és az Universe névre keresztelt, egyértelműen legerősebb felvételükkel
robbantak be apró szürkeállományomba. Köszönet érte. Vajon miért nem ilyen az
összes amerikai stoner banda? Talán azért, mert ezek a svéd fickók jobb
zenészek az összesnél? Vagy energetikusabbak bármelyik amerikai próbálkozásnál?
Fene tudja, de ha szeretnél igazán jó lemezt hallgatni, ezt mindenképpen
szerezd be.
junkies - félelem és reszketés budapesten
Számomra mindig érthetetlen volt, hogy a magyar rock-metal
élet miért ilyen egysíkú. Hogy van az, hogy bizonyos, sok esetben igencsak
gyengécske bandák évekig, évtizedekig a felszínen képesek maradni, mások pedig
képtelenek felbukkanni a víz alól? Nagyon jó példa erre a Junkies. Gyerekkorom
egyik meghatározó bandája volt ez a punk zenekar. Imádtam a szövegeiket,
tetszett a zenei egyszerűség, 14-16 éves koromban meglehetősen könnyű volt
ezzel azonosulni. Aztán röpke tíz évvel ezelőtt egy laktanyából strandra tolt
vidéki fesztiválon már láttam, ezek a srácok pusztán a megélhetés miatt
nyomatják. Van ilyen, nem csak ebben az országban. Mégis rossz volt látni ezt
egy gyerekkori kedvenctől. (így vérzett el valamikor Paksi Endre is nálam)
Eltelt újabb tíz év, ma már 20 éves a zenekar, van új lemez,
a megszokottnál valamivel nagyobb sajtóérdeklődés. Gondoltam veszem hát a
bátorságot, és meghallgatom az új, Félelem és reszketés... című felvételt. Én
igazából értem a koncepciót, felfogom, hogy nem én vagyok már réges-régen a
célközönség. Valahogy mégis nagyon rosszul esik az általam eddig jó
szövegírónak tartott Szekeres András szájából, punk nóták dalszövegeiben
olyanokat hallani, hogy „fészbuk”. Nem megbocsájthatatlan bűn, de hogy tíz évre
megint kerülöm majd a Junkiest az fix.
marilyn manson - the pale emperor
Megközelítőleg három hete azon gondolkodom, hogyan lehet ezt a kritikát megírni. Hogy fog kinézni ezen a blogon: az utolsó Marilyn Manson lemez jó. Akkor végül is ideírtam, nem mutat "csúnyán". Megkapom nyilván, hogy miféle dolog ez, de most kénytelen leszek bevállalni. Közel húsz éves az Antichrist Superstart, ami sosem volt a kedvencem, viszont mindenki felkapta rá a fejét. Elmondhatunk erről a több mint negyed évszázadról hideget-meleget, valahogy most mégis a figyelmetekbe ajánlom 2015 első megjelenései között érkező The Pale Emperor-t.
Túl sok jót a 2000-s évek végétől nem hallani sem a zenekarról, sem a koncertjeikről. Olvasom én a véleményeket, kerültem rendre a koncerteket. De ez, amit az új anyagon találtam igencsak meglepett. Letisztult, szimplán depresszív, ötletesen egyszerű, már-már desszert. Semmi fölösleges pózolás, nyafogás nincsen a lemezen, szimplán egy "jó nagy köröket" lefutott banda, kellemes meglepetése.
Túl sok jót a 2000-s évek végétől nem hallani sem a zenekarról, sem a koncertjeikről. Olvasom én a véleményeket, kerültem rendre a koncerteket. De ez, amit az új anyagon találtam igencsak meglepett. Letisztult, szimplán depresszív, ötletesen egyszerű, már-már desszert. Semmi fölösleges pózolás, nyafogás nincsen a lemezen, szimplán egy "jó nagy köröket" lefutott banda, kellemes meglepetése.
isole - the calm hunter
A svéd doom egyik kiemelkedő, oszlopos tagja az Isole.
Tavaly év végén megjelent lemezük ezt tovább erősíti, még akkor is, ha a tagok
egyik fele több projektben egyaránt részt vesz. Valahogy mégis kulturáltan,
északi emberekhez méltóan, helyén kezelve a dolgot nyomatják a jobbnál jobb muzsikát. Így lehet picit mostohagyerek
az Isole, vagy éppen az első szülött? Talán a második állítás az igaz, ha
meghallgatod az új lemezt, semmi mostohát, félvállról vételt nem fogsz
tapasztalni.
Valahogy ezek az északi népek nem tudnak unalmasan zenélni.
Még egy ilyen műfaj, mint a doom is kicsit teltebb, izgalmasabb, amikor kikerül
a kezük közül. Pont ilyen a The Calm Hunter címre keresztelt 2014-s anyag is. Tele
meglepő fordulattal, kiváló ritmusváltásokkal, dögös riffekkel, és nem egy
esetben varázslatos szólókkal. A párhuzamosan futó vokál engem itt-ott zavar,
de van, aki ettől a teátrális előadásmódtól van elájulva. Olyan mintha egy doom
metal operát hallgatna az ember, ami egyáltalán nem fullad unalomba. Szép.
yob - clearing the path to ascend
Lassan ébredek a téli álomból, nem tehetek róla. Nyilván az
idő sem segít ezen, hiszen errefelé három hete késő őszi képet fest ez a
január. Mit is lehet ilyenkor tenni, mint súlyosabbnál súlyosabb doom zenéket
hallgatni, és várni a napsütést. Csodálatos ezekre az időkre az új Yob lemez,
ha eddig nem ismerted őket és bírod a hegyomlás riffeket, a lassú,
földbedöngölő klasszikus doom zenét, mindenképpen hallgasd meg.
Ráadásul ez a
sámánének annyit dob az egészen, hogy néha már könnycseppeket vagyok kénytelen
morzsolni zenehallgatás közben. Négy szám, picit több mint egy órában. Új
kiadó, maximumra járatott hangzás, mocsár, köd, sarat túró vaddisznók, sámánok,
minden, amit csak akartok.
ac/dc - rock or bust
Az elmúlt időszak nagyon hasonlóan alakult az AC/DC számára,
mint ahogyan a nyolcvanas évek eleje. Phil Rudd szóló lemeze, vagy épp
folyamatos rendőrségi ügyei tartják lázban a világsajtót. Aztán itt van Malcoln
Young komoly betegsége, ami azért mindenképpen fontos tényező, hiszen a skót
származású gitáros volt a zenekar vezetője, motorja. Ennyi rossz előjel mellett
őszre ígérték, és jött is az új lemez Rock Or Bust címmel.
Több héten át rágtam, semmiképpen nem akartam elhamarkodott
véleményt formálni egy ilyen óriás munkájáról. Tőlem senki ne várja, hogy még
mindig Bon Scott énekhangját fogom visszasírni, nekem Brain Johnsonnal legalább
annyira élvezhető az ausztrálok muzsikája, mint volt a harminc éve halott
Scottal. Pont. Aztán figyelembe kellett még venni, az előző Black Ice kimagasló
sikerét, közel tíz millió eladott lemez és minden idők harmadik legsikeresebb
világkörüli turnéja állt a csapat mögött. Na szép, gondoltam jönnek még aratnak
egyet, aztán szevasz. Szerencsére nem ez történt, egy kiváló, ízig-vérig AC/DC
lemez lett a Rock Or Bust.
joe bonamassa - different shades of blue
Joe Bonamassa egy amerikai rock-blues énekes-gitáros. Akit
valami oknál fogva az idén megjelent stúdiólemezéig még csak hallomásból sem
ismertem. Emiatt be is írtam magamnak egy írásbeli figyelmeztetést, de az
legyen a mentségem, hogy a fickó igazából Észak-Amerikában népszerű. Viszont
ott már annyira, hogy szépen lassan áthallatszik a vén kontinensre az a zaj,
ami körülveszi. És kérem szépen nem alaptalan az, ahogy az amerikaiak a
tenyerükön hordozzák. Egy zseni. Gary Moore halálával én úgy gondoltam, ez a
fajta blues szépen elmúlik. Szerencsére nagyot tévedtem.
Joe fiatal kora ellenére (37 éves) már régen a nyomában jár
mindannak, amit klasszikus angol blues zenének nevezünk. A képzavar jogos,
hiszen tősgyökeres amerikai révén hogy a francba sajátította így el ezt a
műfajt? Hangszergyártó apukája sokat tehet erről, hiszen apró gyermekként
szippantotta magába a legjobbak tiszteletét, tanult a legnagyobb mesterektől.
Az pedig, hogy a ködös Albion hangulat ragadta magával, az már csak külön öröm
a magamfajta beszűkült kelet-európai zenerajongónak. Óriási köszönet érte!
exodus - blood in, blood out
Már legalább három hete forog a lejátszómban az Exodus új lemeze. Valahogy mégis kivártam eddig a pontig ezzel a kritikával. Talán nem a kritika a legjobb szó, egy ekkora trash óriás lemezének a véleményezésére, de hirtelen nem jut jobb az eszembe. Igencsak pozitív előjáték zajlott a megjelenés évben. Steve "Zetro" Souza visszatért, Kirk Hammett szólót játszik a lemezen, Gray Holt a Slayer teendői mellett megfelelő időt tudott szánni az anyag megírására és felvételeire. Mit lehet erre mondani, lássuk a csodát!
Én személy szerint is nagyon vártam a lemezt, amikor megérkezett szinte egyből beszereztem és hallgatni kezdtem. Gondoltam magamban, egy ekkora jelentőségű felvételt nem fogok napok alatt kiértékelni, itt nem "gyors kajáról" van szó. Hagytam hát érni jó sokáig. Az első fellángolásom pár nap alatt alábbhagyott, sőt volt legalább két rövid periódus, amikor pihentettem. Mostanra viszont újra a lejátszóba került az anyag, így mindenképpen ideje volt megfogalmazni a véleményem.
Én személy szerint is nagyon vártam a lemezt, amikor megérkezett szinte egyből beszereztem és hallgatni kezdtem. Gondoltam magamban, egy ekkora jelentőségű felvételt nem fogok napok alatt kiértékelni, itt nem "gyors kajáról" van szó. Hagytam hát érni jó sokáig. Az első fellángolásom pár nap alatt alábbhagyott, sőt volt legalább két rövid periódus, amikor pihentettem. Mostanra viszont újra a lejátszóba került az anyag, így mindenképpen ideje volt megfogalmazni a véleményem.
tankcsapda - urai vagyunk a helyzetnek
Lukács Laci és a Tankcsapda helyzete messze nem egyszerű. Tökéletes
sikertörténet lehetne magyar viszonylatban mindenképpen, mégis több
hullámvölgy, tagcserék, hanyatló érdeklődés övezi a debreceni csapat elmúlt 25
évét. Ami viszont leszögezhető, ebben az országban minden rockzene kedvelő
ismeri és véleményezi a munkásságukat, ami már magában óriási eredmény, ennyi
év távlatából.
Az utolsó stúdiólemezükről hivatott szólni ez a bejegyzés,
de amint látom inkább párhuzamok feszegetése lesz inkább, mint a friss anyag
felboncolása. Így van ez jól. Sidi (ex-Zanzibár) talán mostanra épült be
teljesen a csapatban, „Az urai vagyunk a helyzetnek” címre keresztelt
felvételen már igenis tesz rendesen hozzá, ahhoz, amihez az elődei egyre
kevésbé tudtak. Van kedve csinálni, vannak egyedi ötletei, amivel rettenetesen
sokat segít a Csapda újkori lendületének megteremtésében.
ørdøg - tíz fekete dal
Vörös András a mai magyar rock élet egyik legeredetibb,
legőszintébb és messzemenően legtehetségesebb alakja. Amikor 93’-ban megalakult
a Freshfabrik már látszott, igazi talentum a fickó. További munkássága szintén
ezt bizonyította számomra, hiszen a Superbutt mellett számolatlan helyen
feltűnő, kopasz faszi mindig maradandó nyomokat hagyott maga után. Nincs ez
másképp az Ørdøg névre keresztelt vadonatúj formációjában sem!
Persze mindannyian tudjuk, hogy igazából az Ørdøg egy, a
legjobb időszakot idéző Superbutt, viszont zeneileg és nyelvezetében picit más
irány. Már elsőre levett a lábamról ez a felvétel, Tíz fekete dal. De az idő
múlásával, mint a kisördög költözött a szürkeállományomba lépésről lépésre!
pallbearer - foundations of burden
A Pallbearer egy viszonylag friss, a ma tomboló doom őrület
egyik tehetséges újonca. Valami olyan érzése van az embernek, amikor ilyen
bandákba botlik, hogy a Black Sabbath újraélesztés óta minden fiatal srác
Ozzyékat akarja utánozni. De a lehető legközelebbről véve, nem ám saját
ötletekkel átitatva, inkább csak magabiztosan eljátszva a száz éve ismert
dolgokat.
Szerencsére a Pallbearer nem ebbe a kasztba tartozik. Kiválóan
felismerhetők ugyan a kora hetvenes évekbeli hatások, valahogy a srácok
ügyesebben nyúlnak a múlthoz, mint számolatlan pályatársuk. 2008-ban jöttek az
első demoval, ami meglehetősen nagy port kavart. Majd két évvel később érkezett
az első teljes értékű album, ami minden tengerentúli szaklap magasra emelet. Ilyen
helyzeti előnyből/hátrányból jelent meg napjainkban a második lemez, melynek
címe Foundations of Burden.
kreyskull - tower witch
Kreyskull, mond nektek ez a név
valamit? Nem. Hogy miért? Mert egy vadiúj finn rock-metal
együttesről van szó. Sokat megélt, underground szupergrupp ez az
ezer tó országából, finn kiadóval, és telis-tele ötletekkel.
Hogy mi is ez pontosan? Egy kiváló doom formáció egy profi blues
gitárossal. Na ehhez mit szóltok? Már vagy negyvenszer körbejárta
a lejátszót a lemez és nem igazán tudom/akarom cserélni.
Meglepő, velős, izgalmas és valami teljesen újszerű folydogál
ki a hangfalakból.
A srácok saját magukat heavy doomnak definiálják. Szarul hangzik, viszont amit a lemezen találsz majd, az nem. Valami olyasmit képzelj el, mintha a Jethro Tullt, Black Sabbathot, Led Zeppelint kevernéd össze, és az egész valami megdöbbentően dögös hangzásban szólalna meg. Ez igen, csettintettem a nemzetközi kritikákat olvasgatva.
wall of sleep - no quarter given
A Wall Of Sleep a Mood másik öröksége a Magma Rise mellett.
Pontosabban először lett a WOS, majd jó pár év közös zenélés után Holdampf
Gábor elköszönt régi tettestársától Füleki Sanyitól és megalapította Magyarország
mára legsikeresebb doom bandáját a Magma Riset. Hogy miért ezzel kezdem ezt a
posztot? Hamarosan megtudjátok.
Rövid válaszom annyi, hogy a szeptemberben megjelent Wall Of
Sleep lemez, melynek címe No Quarter Given már nem doom. Legalábbis nem ortodox
doom az biztos. Erős kalandozás a Trouble vonaltól egészen a DIO által
fémjelzett Sabbathig. Jó sok hard rock elemmel, és számolatlan Hammond
orgonával. Bizony, a lemez meglehetősen érdekes felvétel, de már nem az a
klasszikus értelembe vett, morajló doom. Hozzá kell szokni.
the haunted - exit wounds
A The Haunted számomra kellemes meglepetést okozott
2011-ben, az Unseen megjelenésével. Később, amikor napvilágot látott a
zenekaron belüli feszültségtenger már kevésbé értettem, tudtam elfogadni ezt a
radikális változást a svéd death fenegyerekeitől. Értem ezt úgy, ha merőben
mást kívánsz megvalósítani zenei térem, mint amit eddig tettél, miért kell
szétverned egy jól működő bandát, ahelyett hogy szólóban, vagy más néven, más
csapattal tennéd mindezt? Nem értem Jensen Úr!
De ez a poszt szóljon inkább az új lemezről, mintsem a múlt
sérelmeiről. Az idei év októberében érkezett, Exit Wounds címre keresztelt
anyag más lett, mint az utolsó sorlemez. Valami olyasmi, ami a kétezres évek
első felében igen vagány lett volna. Ismerve a csapat előbb említett belső
feszüléseit, így inkább egy gyönge visszakanyarodásként hat. Persze mindenki
döntse el maga, mennyire maradt őszinte számára a The Haunted.
phil rudd - head job
Phil Rudd az AC/DC lelke, dobosa, a négynegyed talán
legprofibb képviselője. Hatvan évesen tudatára ébredt és egy igazán örömteli
hírrel rukkolt elő a napokban, szólóanyagot készített. Szép nagy kalandozás ez,
nem más. Ne várjon senki rock történeti pillanatokat, világmegváltó dallamokat,
csodaszép örömzene ez nem más. Kellemes meglepetés egy dobos embertől.
Persze a gyökerektől ennyi idősen már igen nehéz lehet
eltávolodni. Vagy talán a jó öreg Phil nem is akart igazán, csak megmutatni,
milyen zenei témák tetszenek neki, amik valamennyire kilógnak az AC/DC
klasszikus rock vonalából. Van némi groove, egy kellemes énekhang, és a jól
kiszámítható alap ritmus a dobokból. Nyugodt, nyugdíj közeli kalandozás a
beígért AC/DC lemez elé. Ragyogó munka.
cloven hoof - resist or serve
Van egy Cloven Hoof nevezetű csapat,
akik a régi idők, angol új hullámán lovagolva teremtette a power
metal alapjait. Vagy készítette a deformált heavy metal albumokat,
kinek hogy tetszik. Lee Payne a hetvenes évek végén alapított
bandája számomra szinte teljesen ismeretlen volt a mai napig. Ennek
lesz jelentősége a kritikában, hiszen az ős rajongók, akik már
az anyatejjel is heavy metalt szippantottak keményen ekézik ezt a
lemezt.
Én kevésbé látom problémásnak a
dolgot, ha valaki a mai igényeknek megfelelően változtat irányt.
Természetesen nem letérve az ősi vonalról. Számomra a Resist or
Serve címmel megáldott, 2014 őszi lemez inkább egy modern metal
elemeket tartalmazó, újszerű power/heavy anyag, mintsem végletekig
szidni való szemét. Nyilván kapott jó kritikákat is az anyag,
viszont sok helyen komoly lehúzás tárgya lett a mű.
accept - blind rage
A német Accept igazi őskövület a metal vonalon. Mondom ezt jó értelemben, hiszen a nyolcvanas évek első felétől aktív a csapat rengeteg tagcserével és némi hatásszünettel. Nyilván ez természetes folyamat egy több mint harminc éves zenekar esetében. Elvitathatatlan tettük a speed metal műfajának alapkőtétele, illetve maga UDO személye. Persze mára már tatásabb a történet, de bevallom őszintén nekem ez jobban tetszik.
Jöjjön máris aktuális anyaguk, a Blind Rage címre keresztelt sorlemez. Legutolsó felállásuk harmadik stúdióanyaga ez, ami semmiképpen sem friss, vagy modern. Viszont olyan megbízható, hangulatos, hogy sokan megirigyelhetik a német bácsik attrakcióját. Kiforrott hangzás, profi munka ez nem vitás. Aki tudja, mire számítson tőlük, az pontosan azt fogja kapni.
Jöjjön máris aktuális anyaguk, a Blind Rage címre keresztelt sorlemez. Legutolsó felállásuk harmadik stúdióanyaga ez, ami semmiképpen sem friss, vagy modern. Viszont olyan megbízható, hangulatos, hogy sokan megirigyelhetik a német bácsik attrakcióját. Kiforrott hangzás, profi munka ez nem vitás. Aki tudja, mire számítson tőlük, az pontosan azt fogja kapni.
slash - world on fire
Ahogy meghallgatod Slash új
albumát, igazán sok minden fog eszedbe jutni. Ezt garantálom. Emiatt nem is
lehetett jobb választás a hosszúra nyúló nyári szünet után, mint ez az erősen
megosztó album. Én személy szerint nagy rajongója vagyok a cilinderesnek, és
még az elején leszögezem, nekem nagyon tetszik az album. Pontosan olyan, amit várhatok egy ilyen
kaliberű gitárostól.
Persze egyből lehet sorolni, hogy nem a világ legjobb,
legizgalmasabb dalszerzője a pali. Oké, viszont a legnagyobb gitárfenomének
egyike, sokunknak a non plusz ultra. Vagy épp aktuális lemezének hosszán is
lehet viccelődni, minek 77
percnyi zene? Megmondom, azért mert kiváló munka, mert nehéz lett volna
kiválasztani két-három számot, amit levennél a lemezről. Nyilván
megerőszakolhatod magad, és jelölgethetsz számodra nem tetsző darabokat, de ettől
még a művészúr így gondolta, hogy ezeknek itt a helye. Szerencsére.
john garcia - john garcia
Adott egy ember, aki stoner körökben szinte félisten. Talán
egész. Aztán adott hozzá, egy nagyjából 25 éve érlelődő szólóanyag, ami láss
csodát múlt hónap végén a boltokba került. Emberünk neve John Garcia. Aki
ismeri annak felesleges ecsetelni, hogy micsoda kultuszt teremtett barátaival a
Kyuss elnevezésű formációval, aki viszont nem ismeri az a szólóanyagából túl
sok Kyuss-t nem fog kihallani. Faramuci mondat, egy igen vegyes érzelmű
szólóanyag bemutatása elé.
John számolatlan interjúban feszegette már, a kilencvenes
évek második felétől, hogy ő bizony egyszer majd kiáll saját dalaival is a
világot jelentő deszkákra. Ez a minap megtörtént. Nyilván nem világot
megváltani szeretne a sok látott zenész, viszont önkifejezésből csillagos ötös
lett a nemes egyszerűséggel saját tulajdon nevével ellátott első szólólemeze.
Feliratkozás:
Bejegyzések (Atom)