A kanadai rockerek új albuma február 5-én látott napvilágot és én alig vártam, hogy meghallgathassam végre! Igazából nem is csalódtam. Kiváló heavy metal album lett. A Primal Fear (előző írásban elemezve) és a Brainstorm társaságában február 21-én adnak estet a Barba Negrában. (De jó lenne elmenni! Valaki?)
Ízes, nagyon jó szólók, ritmusok és igazi ének jellemzi a lemez egészét. A Phoenix Lights a kezdő szám. Szeretem vagy nem szeretem a vékony énekhangot, itt erre van szükség és kiváló! Nagyon komoly gitárszólók és kórus mindenhol. Lendületes, magával ragadó az egész (album). Ütnek a két lábdobos témák, a riffek.
primal fear - rulebreaker
A zenekart a Gamma Ray-ből ismert Ralf Scheepers alapította a Sinnerből jött Mat Sinnerrel. Gondolom meg is van a vonal ugye? Az urak klasszikus germán-metálban nyomulnak. Kiváló zenészekről beszélünk, leszögezném az elején. Kicsit utánuk jártam, semmi baj nincsen velük. Itt az ember pontosan azt kapja, amit vár. Feltéve, ha nem a nagy és barom újításokra fáj a foga.
Ha te is ezt gondolod és csíped Rob Halford metálisten hangját vagy Udo-ét, akkor Scheeperst is bírni fogod. Igazi odabaszós, tökös metálzenéről van itt szó, szép és technikás szólókkal, fülbemászó refrénekkel, ritmusokkal, témákkal és énekkel.
Ha te is ezt gondolod és csíped Rob Halford metálisten hangját vagy Udo-ét, akkor Scheeperst is bírni fogod. Igazi odabaszós, tökös metálzenéről van itt szó, szép és technikás szólókkal, fülbemászó refrénekkel, ritmusokkal, témákkal és énekkel.
savages - adore life
Már nagyon régen akartam foglalkozni a Savages – Abore Life
című, új albumával. Karácsony környékén került hozzám a lány-post-punk csapat
második felvétele. Nagyon kíváncsivá tett, hogy az egyik legerősebbre taksált
brit koncertzenekar mivel rukkol elő, az első, tetszetős hanghordozója után.
Nem akarok senkit elkeseríteni, de messze elmaradtak a várakozásomtól. Nem
mondom előre, hogy gyenge lett a lemez, de ami várható volt az erős kezdés, és
az azóta feljegyzett tapasztalatok alapján ez igencsak harmatos.
A brit-pop gyökereken alapuló, punk, post-rock nem esik
távol tőlem, egyrészt a kint töltött hosszabb idő, másrészt a Granáriumban, Kis
Gábor mellett lehúzott időszak belém táplálta ennek az érdekes műfajnak a
szépségeit. A mai napig találok jó, vagy akár erős lemezeket, amivel igencsak
borzolom társaságom kedélyét, de magam szívesen hallgatom. Jó példa erre a
legutolsó The Dead Weather lemez.
annihilator - suicide society
Elég régen írtam, mert eddig ki tudtam magam élni abban, hogy barátom Jani írásaira fröcsögök valamit vagy éppen elfogadhatónak találom véleményét. Ez a dolgom, úgy érzem. Most viszont kénytelen vagyok, mert hiába javasoltam, erről nem írt. Pedig ezt sajnos szóvá kell tennie valakinek, akkor is, ha senki nem olvassa majd el. Ugyanis hónapok óta fortyog bennem a csalódás az új Annihilatorral kapcsolatosan.
Remélem engem is betámad valaki (úgy mint én Janit az új Anthrax albummal kapcsolatosan, amiben természetesen nekem van igazam és kurva jó album). Na viccet félretéve várom, hogy valaki ellentmondjon nekem, mert ezen az albumon az első szám és egy másik szám kivételével (ami sem tökéletes) szerintem az éhes hallgató madáreleségen kívül többet nem talál. Azt is úgy kell majd kifosztani az etetőből, ami elég magasan van elhelyezve, mivel óriási zenészekről van itt szó... és nem kisebb múltról. Ezért is írok róla, mert ez így nem megfelelő, ez nem egy állapot.
megadeth - dystopia
Dave Mustaine neve mindenki számára ismert, úgy ahogy a Megadeth is. Kár lenne betűt pazarolni a zenekarvezető/dalszerző bemutatására, ellenben csapata újra kicserélődött. Nem először, és vélhetően nem is utoljára. Hogy ennek mi lehet az oka, az egy másik posztba tartozik, mi nem teszünk mást, mintsem megemlítjük, hogy Kiko Loureiro (gitárhős) és Chris Adler (dobos) csatlakozott Ellefson és Mustaine mellé.
Hogy a vörös énekes kattant-e, azt nem tudjuk, de butának semmiképpen nem nevezném. Két igazán profi muzsikust szemelt ki új, Dystopia címmel ellátott lemeze megírásához. Előző felvételüket régi kollégám, itt elemezgeti. Számomra kicsit idegen, a Megadeth-től távoli volt a Super Collider. A mostani friss anyagról viszont egyből az jutott eszembe, hogy Dave mester visszanövesztette a tökeit, és próbál vadabb muzsikákkal előállni.
Hogy a vörös énekes kattant-e, azt nem tudjuk, de butának semmiképpen nem nevezném. Két igazán profi muzsikust szemelt ki új, Dystopia címmel ellátott lemeze megírásához. Előző felvételüket régi kollégám, itt elemezgeti. Számomra kicsit idegen, a Megadeth-től távoli volt a Super Collider. A mostani friss anyagról viszont egyből az jutott eszembe, hogy Dave mester visszanövesztette a tökeit, és próbál vadabb muzsikákkal előállni.
anthrax - for all kings
Hallgatom már napok óta az új Anthrax lemezt és nem tetszik.
Nem tetszik, mert az utolsó Worship Music nagyon levett a lábamról, szerényen
szólva agyonvert. Pedig nem vagyok rajongója Belladonna pózolásainak, ettől még
a 2011-s lemez atomerős volt, ütött-vágott. Ezzel szemben a februárban érkező
For All Kings sokkal összetettebb, változatosabb, de jóval kevésbé Anthrax.
Rengeteget kopott a sajátos íz világ, oda a markáns egyéniség.
Jó, azért nem kell ezt ennyire komolyan venni, nyilván nem „szar”
a lemez. De egyáltalán nem ragad magával, itt-ott unalomba fullad, hajmeresztő
a számolatlan mennyiségben ismételgetett refrén, és a balladásabb hangvételű,
hard rock részek sem ülnek szerintem. Nyilván sokan lesztek, akik ezzel nem
értetek egyet, de ez nekem most nagyon nem tetszik.
witchcraft - nucleus
Az új Witchcraft lemez jó! Szerettem volna az elején
leszögezni az álláspontom, mert sok irányba kifuthat ez a kritika. Sorban az
ötödik nagylemezzel jelentkezett a doom zenekar, aki mára már szépen
kitágította saját halmazát, és merőben új irányba fordította a kormányt.
Totálisan igaz ez a Nucleus címen megjelent új felvételre is!
Megosztó, rajongótábort szétválasztó volt az utolsó előtti
sorlemez szintén, de amit a mostani felvételen fognak hallani a fanok, hát nem
tudom?! Annyi bizonyos, hogy egy változatos, mai értelembe modern, előremutató
felvétel kerekedett az elmúlt, viharos négy év hallgatásából. A svéd Magnus Pelander által vezetett trió újra mutat valamit, amire érdemes odafigyelni!
baroness - purple
2015-s év egyik legjobban várt lemeze van a kezemben. A Baroness negyedik, ismét egy színről elkeresztelt anyaga lassan egy hónapja elérhető, hallgatom is cefetül. Ami talán az elején leszögezendő, elsőre nagyon nem tetszett, viszont folyamatosan lopakodik vissza a lejátszómba, és a hallgatások számának növekedésével egyre közelebb kerültem a felvételhez. Ezt mindannyian tudjuk, mit jelent nagyjából!
Mindenképpen megosztó a lemez, komoly meglepetések fognak érni. Főleg annak fényében, hogy a teljes metal sajtó ezt a hanghordozót várta. Maga James Hetfield is feltette az elmúlt naptári év legjobb dolgai közé. Aztán tessék, itt egy végig dallamos, zongora/orgona szőnyeggel operáló, számolatlan digitális eszközt felvonultató, kifejezetten eredeti kortárs rock lemez.
Mindenképpen megosztó a lemez, komoly meglepetések fognak érni. Főleg annak fényében, hogy a teljes metal sajtó ezt a hanghordozót várta. Maga James Hetfield is feltette az elmúlt naptári év legjobb dolgai közé. Aztán tessék, itt egy végig dallamos, zongora/orgona szőnyeggel operáló, számolatlan digitális eszközt felvonultató, kifejezetten eredeti kortárs rock lemez.
the dead weather - dodge and burn
A The Dead Weather egy viszonylag régen létező „szupergrupp”.
Nekem egy őrült „metal rajongó”, dobos hívta fel rá a figyelmem, ami azért
lehet érdekes, mert itt egy igencsak eszement rock’n’roll bandáról van szó.
Bizony, elvetemült r’n’r témák, megspékelve bluesos, itt-ott jazzes elemekkel,
és egy teljesen beteg női énekkel. Milyen lehet egy ilyen maszlag? Csakis jó!
A főkolompos Jack White, akinek a neve leginkább a The White
Stripes kapcsán ugorhat be! Bizony, emberünk él, alkot, és fejlődik. Aztán itt
van még Dean Fertita a Queens Of The Stone Age soraiból illetve Alison Mosshart,
mint énekes pacsirta. Ezek a nevek máris elegendőek lennének egy érdekes
lemezhez, de ha hozzáveszem, hogy milyen irányba mozognak és hogy Jack mennyire
összeszedett dalokkal rukkolt elő, hát egyből tovább növeltem az érdeklődésem.
thy catafalque - sgùrr
Lassan enged magához közel az új Thy Catafalque album. Hogy
mi? Kátai Tamás egyszemélyesre szűkült produkciója, akit több régi dolog
kapcsán is ismerhetsz, de főleg a Gire lehet az, amiről be kell hogy ugorjon a
magát komponistaként jellemző, makói zenész. Mára már skóciai lakhellyel
rendelkező, francia kiadónál nyomuló, hatodik sorlemezét kiadó muzsikus egy
újabb atmoszférikus black metal lemezzel jelentkezett.
Számomra Adamik Misi kollégám hívta fel a figyelmemet a Sgùrr című lemezre. Külön köszönet
érte, a nyugaton ragadt harcostársuknak. Kiváló találat, pont egy ilyen avantgarde
őrületre volt most szükségem. Amire viszont mindenképpen fel kell hívni minden
leendő hallgató figyelmét, az az, hogy ide nagyfokú nyitottságra lesz szükség.
Nagyon nehéz, többrétegű, mély érzéseket felszakító anyagról van szó. Ne
klasszikus black metalra gondolj, inkább csak vesd bele magad a kalandba.
clutch - psychic warfare
Nem is tudom, honnan kezdjem. Neil Fallon és csapata a Clutch előző, Earth Rocker című lemezével igen nagy hatást gyakorolt rám. Ennek nyomán előkerestem, az amúgy perceken belül 25 éves banda, 2004-s Blast Tyrant című anyagát, amiről mindenki szuperlatívuszokban értekezett(ik). Nem mondom, hogy rossz a Blast, de nekem az Earth Rocker jobban bejött. (bár elsőre azért kicsit utáltam)
Aztán pár hete kezembe vettem a Psychic Warfare című új anyagot és dobtam egy újabb hátast. Pedig a stoner nekem csak egy sajtótermék, a hard rock kifejezés jobban tetszik, de nehezen értelmezhető napjainkban. Erre tessék! Van, akinek mégiscsak sikerül megfogalmazni, méghozzá érthető módon.
Aztán pár hete kezembe vettem a Psychic Warfare című új anyagot és dobtam egy újabb hátast. Pedig a stoner nekem csak egy sajtótermék, a hard rock kifejezés jobban tetszik, de nehezen értelmezhető napjainkban. Erre tessék! Van, akinek mégiscsak sikerül megfogalmazni, méghozzá érthető módon.
barbears - enter the bear
A srácok megkeresésére és Király András komám unszolására
(fordított volt az időrendi sorrend) végre vettem a „fáradságot” és
meghallgattam a Barbears bemutatkozó nagylemezét. És mit találtam a Vári által
fémjelzett, Black Hole Soundban rögzített, kiváló hangzású anyagon? Egy
szédületesen masszív, földbe döngölő, perfekt muzsikát. Kapcsolhattam volna
kicsit hamarabb is, de ami késik nem múlik.
További motiváció volt még, mikor megtudtam szinte földim a
társaság. Szeged napfényes városából érkeztek a medvék, és csapnak úgy pofán
végletekig tökéletes zenéjükkel, hogy még mindig szédülök. Pedig harmadik napja
nyúzom már a hanganyagot. Ha röviden kellene jellemeznem az egész mutatványt,
csak annyit írnék, hogy a lehető leghelyesebb útra léptek a srácok, csak így
tovább! De nézzük azért ettől részletesebben az Enter The Bear címre keresztelt
lemezt.
perihelion - zeng
A minap a kezembe akadt a Perihelion „debütáló”, Zeng című
anyaga. Alapvetően furcsának találtam, hogy egy black/death metal alapokon
nyugvó, több tagcserét kihordott, nevet változtató banda, hogy kerülhet egy nem
túl nagy, de mégis végtelenül profi francia kiadó kegyeibe?! Tudván, hogy
Vasvári Gyula társulata echte debreceni, mindenképpen meglepőnek találtam a
párosítást. Aztán meghallgattam a külsőre is vérprofi lemezt, és leesett az
álam.
Nagyon kevés maradt itt már a fent említett, sötét metalból.
Bár a tavalyi Nap fele néz című EP bőven tartogatott meglepetéseket, ekkora
sokkhatást nem vártam. Igazán művészi, kiemelkedő szövegvilággal operáló,
elszállós, világűrbe meredő, komoly utazás ez. Valahol Grandpierre Attila
VHK-ja és a kamaszkorom mezőtúri laktanyafesztiváljai ugrottak be egyből.
Szédületes volt a hatás elsőre, majd többet hallgatva a felvételt ez az érzés
szépen vad nosztalgiává erősödött.
ozone mama - sonic glory
Igyekeztem úgy megírni ezt a kritikát, hogy a lehető legkevesebbet olvasok mások által megfogalmazott véleményeket. Sok esetben szükségem van arra, hogy a nagy egész elmozdítson valamerre, de ebben az esetben azt szerettem volna, ha tisztán a saját megérzéseimre hagyatkozom. Hiszen az Ozone Mama egy olyan lüktető, lehengerlő zenekar, amely képes önállóan robbantani, letépni vagy egyszerűen csak a saját légkörét megteremteni.
Hála az égnek, hogy kis országunkban még felnőnek ilyen bandák. A nagy öregek lassan elfáradnak, és igazán nem is voltak túl erősek, viszont az ifjúság táplál bennem némi reményt. Mégiscsak születhet olyan, amit európai mércével mérve is lehet értékelni. Na, pont ilyen lett az Ozone Mama friss, Sonic Glory című lemeze. Lüktet, tarol, elvarázsol. Imádom az ilyet.
Hála az égnek, hogy kis országunkban még felnőnek ilyen bandák. A nagy öregek lassan elfáradnak, és igazán nem is voltak túl erősek, viszont az ifjúság táplál bennem némi reményt. Mégiscsak születhet olyan, amit európai mércével mérve is lehet értékelni. Na, pont ilyen lett az Ozone Mama friss, Sonic Glory című lemeze. Lüktet, tarol, elvarázsol. Imádom az ilyet.
grave pleasures - dreamcrash
Volt 2013 végén egy lemez, ami sok szinten tarolt mindent. Emlékeztek még a Beastmilk – Climax című anyagára? Ha bármennyire is érdekelt valaha a dark-wave, vagy a post-punk, akkor imádtad azt a lemezt, ahogy én szintén nagyon pozitívan emlékeztem meg róluk itt. Szépen csorgott az idő, a finn banda fuzionált, némileg alakot és nevet váltott, majd a minap előjött az új felvételével.
Grave Pleasures névre keresztelt új csapat első lemezének címe Dreamcrash. De ez az egész dolog nyugodtan tekinthető a Beastmilk folytatásának. Dobos, gitáros balra el, új, nagyobb kiadó érdeklődés, majd itt a lemez. Sajnos az északiak is emberek és nyilván hatással volt rájuk első/előző lemezük sikere, mert ez a mostani messze elmarad attól a katarzistól, amit a Climax akkor, azon a ködös tavaszon okozott nekem.
Grave Pleasures névre keresztelt új csapat első lemezének címe Dreamcrash. De ez az egész dolog nyugodtan tekinthető a Beastmilk folytatásának. Dobos, gitáros balra el, új, nagyobb kiadó érdeklődés, majd itt a lemez. Sajnos az északiak is emberek és nyilván hatással volt rájuk első/előző lemezük sikere, mert ez a mostani messze elmarad attól a katarzistól, amit a Climax akkor, azon a ködös tavaszon okozott nekem.
omen - huszonöt év
Itt van előttem az Omen zenekar új, jubileumi nagylemeze a 25 év. Szeptember óta hallgatom, sőt a 'szilvanapon még egy igen jóra sikerült koncertet is elcsíptem. Nagyjából akkor léptem ki a zenekar bármilyen jellegű követéséből, amikor Oki került a vokálba. Azt akkoriban nem tudtam megbocsájtani, pedig Nagyfi 'gépes múltja miatt mindig érdekes gitárosnak tartottam. De mint tudjuk semmi nem tart örökké!
Kis városom őszi csúcsprogramján, rock-metal vonalon idén Omenre futotta, így ellátogattam pár komámmal a koncertre. Tetszett, amit hallottam. Pár napra rá jelent meg a lemez, megszereztem, hallgatom. Ez már kevésbé tetszik. Pontosabban számolatlan fogós és igazán fogós zenei témát hallok, de az ének nekem nagyon ripacskodó, a szövegekről meg nem óhajtok semmit írni.
Kis városom őszi csúcsprogramján, rock-metal vonalon idén Omenre futotta, így ellátogattam pár komámmal a koncertre. Tetszett, amit hallottam. Pár napra rá jelent meg a lemez, megszereztem, hallgatom. Ez már kevésbé tetszik. Pontosabban számolatlan fogós és igazán fogós zenei témát hallok, de az ének nekem nagyon ripacskodó, a szövegekről meg nem óhajtok semmit írni.
seedy jeezus - seedy jeezus
A Seedy Jeezus egy ausztráliai rock banda, amit a mai
nyelvjárás stonernek titulál. De semmi modern recsegésről nincs itt szó,
egyszerű, elszállós, a hetvenes éveket idéző pszichedelikus rockról annál
inkább. A csapat 2013-ban kezdett koncertezni, és idén márciusban jött elő a
cím nélküli első lemezével. Amelyet európai turné is követett. Idén nyáron
akkorát taroltak a srácok Németországtól a Brit szigetekig, ahogy azt ausztrál
csapat már nagyon régen csinálta. A magukkal hozott összes korongjukat el is
adták, sőt hazafelé egy holland kiadó újra gondozásba vette a felvételt. Ebből
jutott nekem is egy példány.
Amit ezen a lemezen hallasz az nem világmegváltás, nem is
spanyolviasz. Egyszerűen, alázattal megközelített 70-s évekbeli, ősi, elszállós
„űrrock”. Ez persze az egyediséget némiképpen öli, de ezeknek a szőrös
fickóknak mégis sikerült valami olyan ízzel tölteni a ma nagy divatnak örvendő
stoner muzsikát, amire véleményem szerint nem sokan képesek. Pedig hányan-de
hányan próbálkoznak.
slayer - repentless
Jöjjön hát a Slayer kritika, melynek nem is lehetne más az
alcíme, mint „van élet a halál után”! Ígérem nem fogok
sablonosabbnál-sablonosabb közhelyeket puffogtatni, de nagyon nehéz lesz
mindezt elkerülni. Az elmúlt hat évben csöndben széthulló thrash fenevad olyan
anyaggal baszta ránk az ajtót, amit szerintem kevesen vártak. Egyrészt a
szörnyű tragédia másrészt az emberi hülyeségen alapuló, személyeskedésig
mélyülő Lombardo ügy miatt. Ki remélte, hogy ennyire erős marad a félslayer? Én
személy szerint semmiképp.
Azt gondoltam, hogy Hanneman gitárstílusa pótolhatatlan
lesz, illetve azt is, hogy Lombardo kreatívan agresszív dobtémái megint csak betölthetetlen
űrt hagynak maguk után. Ezzel szemben tessék meghallgatni a Repentless címre
keresztelt új felvételt. Le fog szakadni a fejetek, nyugodjatok meg! Kerry King
tartósította magát, és úgy „döntött”, hogy ő írja majd az egész lemezt. Volt
már hasonló az elmúlt tíz stúdióanyag közül, de ennyire egyértelműen King nem
vállalt magára egyetlen Slayer lemezt sem.
iron maiden - the book of souls
Hogy miképpen lehet helyesen „kritizálni” egy Iron Maiden
elnevezésű, negyven éves nagyágyút, azt én nem tudom. Előre bocsájtom, hogy
nehezen tudom visszafogni magam a The Book Of Souls kapcsán, így valószínűleg
az első mondatomban megfogalmazott felvetésre a válasz, hogy sehogy. Ettől
függetlenül mindenképpen szerettem volna megosztani véleményem az angol heavy
metal óriás új, monumentális albumáról.
A történethez hozzá tartozik még annyi, hogy nem voltam soha
egy kifejezetten nagy Iron Maiden rajongó. Sőt, a Dickinsonos újraegyesülésig
távolról figyeltem csak a csapatot. De amit nekem a Brave New World adott, azt
nagyon kevés korong tudja felülmúlni. Talán egy újabb Iron Maiden lemeznek
sikerül? Erre majd az idő megadja a választ, de annyi szent, hogy idén ez a
felvétel visz mindent, tarol, mint a royal flush!Örömmel olvasom egyébiránt a
nemzetközi és hazai sajtóban, hogy a modern kori Iron Maiden alkotások közül
még a legkonzervatívabb rajongók is a legjobb korongnak tartják az új anyagot.
tribulation - the children of the night
Hosszabbra nyúlt nyári szünet után feltorlódtak az anyagok
itt az asztalomon. Először Lemmyék, majd az Iron Maiden, holnap már a Slayer
vagy épp a Nile aktuális lemezei mind várják a kritikát. De én így az őszi
dömping bemelegítéseként, talán meglepetésre egy svéd death metal bandával
nyitok.
A nevük Tribulation, tíz éves aktivitás, harmadik sorlemez.
Nem kell megijedni, nem klasszikus death metal az, amit az igazán tehetséges
skandinávok nyomatnak, inkább ennek a szélsőséges műfajnak egy progresszívebb,
megújítóbb változata. Ha szereted az érdekes, nem mindennapi zenéket, zenei
megoldásokat, akkor ezt az anyagot kötelező lesz meghallgatnod.
the atomic bitchwax - gravitron
Kicsit lassan barátkozom ezzel a nyakunkba szakadt stoner
vonallal. Értem én mi benne a jó, és az alapul szolgáló 70’s, 80’s évekbeli
hard rock kedves a fülemnek. De szükségem van olyan albumokra a totális
megvilágosodás felé vezető úton, mint a The Atomic Bitchwax legújabb anyaga, a
Gravitron. Egy kedves ismerősöm nyomta a kezembe, „ezt hallgasd meg b*zd meg,
mindent fogsz érteni!”. Hát jó, meghallgattam.
És milyen jól tettem. Hiszen a TAB hatodik lemeze üt, mint a
kidobó legény pirkadatkor. Tíz olyan tökös nóta került erre az éret lemezre,
ami számomra egytől-egyig fogós, vagány, nem túljátszott és egészen egyszerűen
rock zene! Egy helyen olvastam, hogy desert rock, de az micsoda? Chris Koznik
énekes-basszeros-főnök biztosan elhúzná a szemöldökét, ha holmiféle süteményes
jelzővel illetnék bátor csapatát.
impellitteri - venom
Nem vagyok egy klasszikus heavy metal rajongó, de nyilván a
jobb előadók engem is megfogtak annak idején. Bírom az ízes szólókat, tetszenek
a dalszerkezetek, de általában az énekes vinnyogásai szoktak távol tartani a
műfajtól. Amit viszont nemrégiben találtam, az annyira profi gitáros munka,
hogy felőlem Oki is énekelhetné a szövegeket, akkor is meghallgatnám párszor.
Emberünk neve Chris Impellitteri. Bevallom férfiasan, a fickó számomra teljesen
ismeretlen volt, eddig. De amit az új, Venom című lemezén hallottam, gyorsan
motivált, hogy visszakeressem életpályát.
Egy méltatlanul háttérben tartott, kevés helyen ismert „gitár
fenoménról” van szó. Az hogy szólói kuriózumok, az még rendben, de hogy
dalszerzőként is ennyire profi azt nem gondoltam volna. Gondolok itt főleg
arra, hogy saját nimbuszát nem helyezi túlságosan előre, nem arról szólnak a
dalok, hogy „nézd, én mekkora gitáros vagyok”, hanem valóban dalok, olyan
gitártémákkal, amiket ritkán hall az ember.
kamchatka - long road made of gold
A Kamchatka névre keresztelt svéd trió nem tétlenkedik. A
tavalyi évben megjelent lemezük folytatásaként a nyár forró pillanataiban
megjelentette új, hatodik sorlemezét. Fülbemászó, hatvanas-hetvenes évekbeli
hard rock zenéjük tiszta felüdülés ebben a rekkenő hőségben. Country elemek,
dögös gitárszólók, lendületes dalok és egy-két kiemelkedően dallamos sláger (például
a Rain, személyes kedvenc) is helyet kapott a Long Road Made Of Gold című
lemezen.
Ami a 70’s években simán hard rock, vagy blues rock néven
ismert műfaj volt, a mai időkre némi mű recsegéssel stonerré vált. Ez nekem
picit érdekes, de majdnem mindegy hogyan definiálnak egy műfajt, ha a zene
tetszik, amit hallasz. A Kamchatka esetében nagyon tetszik, szóval nevezzétek
ahogy akarjátok. Ezek a svéd fickók kellemes perceket okoznak egy ilyen
tarhonyaszárító hőségben.
between the buried and me - coma ecliptic
Talán hibát követek el, amikor ezt a kritikát megfogalmazom.
De szögezzük le az elején, nem is feltétlen kritika lesz ez, inkább egy privát
vélemény. Szóval semmi sértődés, semmi mutogatás, hogy minek. Úgy éreztem,
hosszas dilemmázás után véleményt formálok erről a modern dologról. Az előadót
nemes egyszerűséggel Between The Buried And Me névre keresztelték. Most ezt
hagyjuk, lemezük címe pedig Coma Ecliptic.
Ez az egész dolog egy kifejezetten újszerű megközelítése a
metal zenének. Ráadásul egy olyan korongon, ahol a történet végig fut minden
számon. Szóval egy komplett sztorit mesélnek el nekünk a fiúk, a maguk módján.
A minimum, hogy betegek a srácok. Aztán majd szépen mindenki maga eldönti, mire
jó ez a lemez. Ami egyébként bőven tartalmaz kiváló gitárfutamokat, hörgést,
magas férfi vokált, ügyes dobtémákat, de ugyanilyen arányban találsz majd
zongorát, számolatlan szintetikus, gépies effektet és jó pár olyan dolgot, amit
én semmiképpen nem részesítenék előnyben.
high on fire - luminiferous
Mond neked valamit a High On Fire név? Nem. Elég baj, pedig
két igen komoly nyomot is hagytak már kis hazánkban. 2003-ban egy Mastodon
koncert teljes értékű vendégeként vertek szét egy szórakozóhelyet Gödöllőn, de
2010-ben a Metallica előtt is megcsodálhattad őket a Puskásban. Talán inkább nézzük zenei
oldalról. A Mastodon párhuzam megjelenésben, őrületben mutatkozik, ezen
kívül fogsz találni korai Sabbathot és jó pár Motörhead felütést is a
muzsikában. Matt Pike és csapata mindezt olyan formán gyúrja önálló,
jellegzetes, feledhetetlen muzsikává, aminek messze földön nincsen párja.
Nem viccelek, agyon fog verni a Luminiferous-ra keresztelt
új lemez. Mindenképpen hallgasd meg, ha az első bekezdésben felsorolt bandák
valamelyikét egy kicsit is csíped. Pike ősi orgánuma mindent visz, talán
hasonlít Lemmy hangjához, de azért itt egy kicsivel összetettebb énekest
találunk. Aztán a mesebeli szólók megint csak kapnak egy csillagos ötöst, és ha
még hozzáteszem, hogy a felállás egygitáros, akkor mit mondasz?
goatsnake - black age blues
Pár hete visszalapoztam a világháló nagy újságjaiban és a
májusi lemez megjelenéseket böngészgettem. Nehogy lemaradjak valami
érdekességről, erre mit találok szépen hátul a sor végén, Goatsnake! Bár
hivatalosan soha nem oszlatta fel szupergrupját Greg Anderson, de ez akkor is
derült égből villámcsapásként ért, hiszen a társaság az ezredforduló éveiben
aktívak voltak ugyan, de azóta egy halvány EP és semmi más. Mondom ez csak
valami vicc lehet, de ez apukám kurvára nem vicc! Itt az új Kecskekígyó lemez,
sorban a harmadik!
Mielőtt belevettettem volna magam a Black Age Blues címre
keresztelt új anyag nótáiba, gyorsan visszakerestem a két előző, közel tizenöt
éves lemezeket. Frissítettem a memóriám. Felesleges volt, olyan elemi erő van
az új lemezen, hogy lesöpör mindent, amit várhattál a fasziktól. Kérem szépen
ez egy továbbgondolt doom. Lepuhulva, sok helyen igenis blues elemekkel
operálva, női háttérénekkel töltve és agyonnyomva egy annyira zsíros gitárral,
mint egy tűzhely valamelyik elhagyatott kínai büfében. Döbbenetesen profi.
band of spice - economic dancer
Christian Sjöstrand neve sokak számára ismerős lehet, főleg
a Spiritual Beggars illetve a Kayser énekeseként nyújtott kiemelkedő
teljesítménye miatt. „Spice” pályája csúcsán átbukva már bátran próbálkozik
kellemesebb, fülbemászóbb témákkal is. Nem mintha a Spiritual B. ne lett volna
dallamos, de itt most egy ízig-vérig hard rock lemezről van szó. Hammond
orgona, recsegős, vagány szólók, közérthető mondanivaló és profi előadásmód.
A csapat neve egyébként, nemes egyszerűséggel Band of Spice.
Nem kell ezt túlvariálni, jöttek a haverok, aztán nyomunk egy végtelen
örömzenélést. Sikerült is, második sorlemezük olyan fényes, csillogós,
lendületes hard rock lett, aminek párja nem igen van a mai felhozatalban. Semmi
külsőség, bőrdzseki, kócos séró, vagány ritmusok, hagy szóljon!
sorcerer - in the shadow of the inverted cross
Van egy banda, aki 1988-ban alakult és első nagylemezét idén
tavasszal adta ki. Ez már alapból is érdekes kellene, hogy legyen. Ha
hozzáveszem, hogy heavy metalos elemekkel keverik a doom zene lüktetését, akkor
tovább növelem sokakban a vonzalmat. Persze ezalatt a rengeteg év alatt a
csapat nem volt aktív, két demót követően feloszlottak és más irányba fordultak
a srácok. Viszont mára úgy találták helyesnek a svéd Sorcerer tagjai, hogy egy
teljes értékű nagylemezzel bújnak elő az igazán felhígult metal színtéren.
Milyen jól tették.
Johnny Hagel bőgős, alapító tag számolatlan zenekart
megjárva talált vissza gyökereihez. Maga mellé szólította a Therion-os Kristian
Niemannt, hogy felvegyék az In The Shadow Of The Inverted Cross-t. A dallamos
ének felelőse Anders Egberg, aki több kevésbé ismert formációban bizonyította
kiváló énekesi képességeit az évek során. Így ez a sokat látott három zenész és
még pár hobbimuzsikus rögzítette az idei év egyik legmeglepőbb anyagát. De nézzük,
mit is találsz majd a korongon.
paradise lost - the plague within
Halifax egyik legnagyobb áldása a Paradise Lost új lemezzel
jelentkezett a hónap első napján. Naprakészen vártam az anyagot, vérbeli,
kilencvenes évekbeli doomot ígértek a srácok, és nem okoztak csalódást. Persze
tudom, több utat bejárt a hosszú évek alatt ez a zenekar is, lehet őket sok
mindenért nem szeretni, viszont az új lemezt mindenképpen hallgasd meg, mert
meglehetősen profi munkával rukkoltak elő az angol óriások.
A The Plague Within címmel ellátott nagylemez már a 14. a
sorban. Valószínűleg a hangzásban és a megszólalásban kivetnivalót senki nem fog
találni. Hangszeres tudás maximális, de azt hiszem ezt a dolgot egy ilyen zenekartól,
aki 88’ óta együtt zenél nem is kell kiemelni. (leszámítva ugye a dobost,
akiből már a negyediket fogyasztják a srácok) Viszont a stílus valóban az lett,
amit ígértek. A sabbatihista riffek sokasága hömpölyög egymás után, olyan
súlyos döngöléssel párosítva, hogy a hideg futkos a hátamon hallgatás közben.
philm - fire from the evening sun
Dave Lombardot nyilván nem kell bemutatnom senkinek. A Slayer ex-dobosa Philm néven már pár éve próbálkozik, de amióta a trash óriással szakítottak, kiemelt szerepet kap az eddigi mellékvágány. Sok zenész járja a Dave által választott utat, és saját stílusán túl próbálgat egyéb, változatosabb zenei projekteket. Gondolom a begyepesedés elkerülése miatt. Viszont esetünkben a szakítás után egyértelműen első számú, önmegvalósítássá vált a Philm. Aminek egyrészt én nagyon örülök, másrészt némi sértődöttséget is érzek a Fire from the Evening Sun címre keresztelt második korongon.
De maradjunk a kézzel fogható dolgoknál, és ne kezdjünk innen, Közép-Európából belegondolni többlet információkat az általunk ismerhetetlen szituációkban. Ahogy ez a lemez kezdődik, rögvest leválasztja a divatarcokat, ha az első szám lüktetése hidegen hagy, vagy visszataszít, nehezen hiszem, hogy örömet lelsz a maradék háromnegyed órában. Nyilván lesznek kivételek, de ahogy a Train robban, úgy kevés dolog kezdődik.
De maradjunk a kézzel fogható dolgoknál, és ne kezdjünk innen, Közép-Európából belegondolni többlet információkat az általunk ismerhetetlen szituációkban. Ahogy ez a lemez kezdődik, rögvest leválasztja a divatarcokat, ha az első szám lüktetése hidegen hagy, vagy visszataszít, nehezen hiszem, hogy örömet lelsz a maradék háromnegyed órában. Nyilván lesznek kivételek, de ahogy a Train robban, úgy kevés dolog kezdődik.
faith no more - sol invictus
Eljött az ideje, hogy több nap folyamatos hallgatás után
megformáljam véleményemet az új Faith No More lemezről. Nem lesz egyszerű menet,
hiszen sikerült az öregedő srácoknak egy tökéletesen megosztó anyaggal előbújni
közel húsz év hallgatás után. Persze nem ismeri a FNM-t, aki ezen egy picit is
meglepődik, hiszem a csapatra mindig a határok átlépése, a műfajok összemosása
és a polgárok kifejezett pukkasztása volt a legjellemzőbb. Erről
az útról nyugdíj előtt sem voltak hajlandóak letérni.
És milyen jól is teszik. Számomra pont olyan lett ez a
lemez, amilyennek nagyjából elképzeltem. Bár 18 év kihagyás után az ember igen
nehezen tud bármit is elképzelni, de valahogy erre számítottam. Egy kis
alibire, egy kis biztonsági játékra, pont annyira tökéletesen felismerhető
hangvételre és talán pont ennyire nyugodt kicsengésre, mint amit ettől a Sol
Invictus-tól megkaptam.
burning full throttle - traveler
Régen hallottam ilyen profin előadott,
ízig-vérig stoner muzsikát, mint amit a kőbányai Burning Full
Throttle nyomat. Kérem szépen, 2015 tavaszára bátran
kijelenthetjük, feléledt a magyar rock-metal közösség.
Számolatlan, jobbnál-jobb formáció bukkan elő, kap egyre nagyobb
teret és ez igencsak jól van így. Ékes példája ennek a második
lemezével napokban jelentkező BFT. Recsegős, ropogós, poros és a
végletekig őszinte lett a Traveler címre keresztelt korong.
Köszönet érte.
De nézzük is, mire számíthat a
kedves hallgató. Kicsivel több, mint fél óra repülés. Száguldás
az országúton, egy véletlenszerű, kiszámíthatatlan cél felé.
Lesz minden, aminek ilyen esetben lenni kell, varázslatos
gitárfutamok, szög egyszerű dobtémák, hegyes basszus és egy
nehezen körülírható ének. Ami annyira ráillik erre a vadorzó
módjára vibráló muzsikára, hogy nehéz lenne jobbat elképzelni.
Teli találat, azt kell, hogy mondjam.
acid king - middle of nowhere center of everywhere
Az Acid King egy amerikai stoner/doom banda, akik már több
mint húsz éve nyomulnak. 1993-ban jelentek meg San Franciscoban, azóta is
töretlenül dúrodva ebben a mára egyre népszerűbb műfajban. Persze húsz évvel
ezelőtt még sokan nevettek rajtuk, hogy az Iommi féle riffekre épülő, kiváló
női énekkel megáldott társaság mégis mit szeretne. A napokban megjelent nyolcadik
stúdiólemezükön, pont úgy, ahogy az előzőkön is megválaszolják ezt a kérdést.
Egyedi hangzásban, lehetetlen lassúsággal ledarálni a fejed, vagy éppen
elrepíteni távoli világokba. Röviden ennyi, amit kínál a „méregkirály”.
Olyan nagy elődök nyomdokaiba léptek húsz évvel ezelőtt,
mint a Sabbath, vagy épp a műfaj underground óriása, a Saint Vitus. Ha bírtad
ezeket a zenéket valaha is egy picit, itt a lehetőség egy újszerű hangvétel
megismerésére. Persze túl sok megújulás, újdonság nem lesz ezen a lemezen sem,
hiszen hűek elődeikhez, viszont egyedi ízük mindenképpen van, ami miatt
érdemesek a megismerésre.
arcturus - arcturian
Nem vagyok nagy avantgarde-metal rajongó, sőt sok esetben a
víz ver, amikor meghallom a műfaj kiemelkedő bandáit. Ettől függetlenül az
igazán profi, nagy múltú bandák anyagait rendre meghallgatom, hogy el tudjam
dönteni, ez még mindig nem érdekel egy cseppet sem. Aztán valami
megmagyarázhatatlan oknál fogva kezembe akadt az Arcturus új felvétele. Mondom
miért is ne, száz éve inaktív, de a műfaj legnagyobbjai között nyílván tartott
banda lemeze megér egy próbát.
Leszögezem már az elején, senkit nem szeretnék megbántani,
számomra távoli ez a stílus, a színpadi megjelenéstől a kiemelten használt
elektronikai eszközökig minden olyan, mintha valami ócska vándorcirkusz
középszar produkcióját látnám. Ettől függetlenül, amit az Arcturus mutatott
merőben eltér ettől és mindenképpen kiemelkedően profi dolog. Köszönöm az
élményt, még akkor is, ha nem lesz sem a kedvenc zenekarom, sem a kedvenc
műfajom továbbra sem ez a történet.
angelus apatrida - hidden evolution
Angelus Apatrida, mond neked valamit ez a név? Nem. Pedig egy meglehetősen vagány, tizenöt éves, spanyol trash bandáról van szó. Több
helyen aposztrofálták őket úgy, hogyha nem ismered az AA-t, akkor túl sokat nem
tudsz az újhullásom trashről. Én nem fogalmaznék ennyire szélsőségesen, viszont
az tény, hogy az utolsó lemezük, a Hidden Evolution kifejezetten jól sikerült.
Persze a műfaj keretei adottak, szóval semmi „spanyol viasz”, de legalább íze
van.
Legfőbb hatásoknak a srácok a Megadethet és a Testamentet
jelölik szívesen, hallatszik is bőven a muzsikán. Persze nem lehet minden
trasher Metallica rajongó, sőt! Kiváló dalszerzők a srácok, magas hangszeres
tudásuk elvitathatatlan és ez a két dolog bőven kiemeli őket a tomboló retro hullám
silányabbnál silányabb trash bandái közül. Tekernek, darálnak, ötletesek a számok, mit
kívánhat még az ember 2015-ben egy metal lemeztől?
torche - restarter
Hogy mi is valójában a Torche? Nehéz lenne megmondani. Tíz éves pályafutásuk alatt négy stúdióanyaggal rukkoltak elő. Az elején kiköpött Melvins volt az egész, majd egyfajta dallamos sludget próbáltak gyártani a fiúk, ami igencsak fülbemászóra sikerült, viszont távolodott nagyon a metal szintérről. Majd jött nemrég a negyedik, Restarter nevezetű lemez, ami nevéből is adódóan valami újabb irány. Hogy mi is pontosan, nehéz lenne megmondani.
Steve Brooks és barátai nagyon megharagudhattak valakire vagy valamire, mert ennyire dühös még sosem volt a Torche. Mostanra újra kihallatszanak azok a mocsári elemek, amivel a Down féle modern-metal bandák operálnak. Viszont a popos dallamvezetések sem tűntek el teljesen. Hogy ez milyen lehet együtt? Hallgasd meg ezt a lemezt és rájössz.
Steve Brooks és barátai nagyon megharagudhattak valakire vagy valamire, mert ennyire dühös még sosem volt a Torche. Mostanra újra kihallatszanak azok a mocsári elemek, amivel a Down féle modern-metal bandák operálnak. Viszont a popos dallamvezetések sem tűntek el teljesen. Hogy ez milyen lehet együtt? Hallgasd meg ezt a lemezt és rájössz.
skulld - skulld
Igazán nagy öröm számomra, ha újabb és újabb sludge/doom
bandákkal ismerkedhetek meg, pláne ha magyar srácok tolják értékelhetően ezt a
szívemnek kedves műfajt. Az pedig külön hab a tortán, hogy Tiszán erről is
léteznek említésre méltó formációk. Ilyen például a '14 karácsonyán debütáló
Skulld zenekar is, melynek alakulási pontja Szentkirály.
A kezemben tartott, öt számos bemutatkozó EP igazán erősre
sikerült. Zeneileg kiemelkedően ötletes, ének téren még fejlődésre váró
hanganyag lett! A felvételek Kiskunfélegyházán készültek, a hangzás minősége
példaértékű, bárcsak minden bemutatkozó EP így szólna. Számomra kellemes
meglepetés, amit a srácoktól hallok. Öröm beszámolni az ilyen és hasonló magyar
kezdeményezésekről. Na de nézzük, mit találunk a lemezen.
lumberjack commando - the heritage
A Lumberjack Commando (micsoda név!) egy olyan zenekar, aki
számomra igen kedves muzsikát játszik. Magyarországon egyre többen próbálkoznak
ezzel a stoner/doom vonallal, szerencsére egyre jobb minőségben. Kiváló példája
ennek a nagykanizsai csapat. Gyorsan megemelem előttük a kalapom, majd leírom
véleményem második EP-jükről, ami január végén látta meg a napvilágot, The
Heritage címmel!
A felvételt Szegeden Vári Gábor segítségével rögzítették. Ez
röviden és tömören garancia a kiváló hangzásra. Természetesen most sem kell
csalódni a producer munkásságában, csillagos ötös. Az új EP valamivel
döngölősebb, keményebb lett, mint a bemutatkozó korong, de ezzel engem
megnyertek maguknak. A már-már doomos megszólalás mindig örömmel tölti el a
szívem. Még sok ilyet, ha kérhetem.
code - mut
Nem gondoltam volna, hogy a Code ott lesz azon zenekarok
között, akik második posztot is érdemelnek majd a blogon. Pedig a brit-norvég
black metal zenekar olyan érdekes változásokon megy keresztül, hogy nem
hagyhattam szó nélkül a Mut című, új lemezüket. Annak idején rendesen
megdicsértem az Augur Nox-ot, főleg az ének miatt, de kapott piros pontot a
zenei megoldások repertoárja is.
Mit mondhatnék most, az új, Mut merőben eltér a két évvel
ezelőtti anyagtól. Ráadásul már olyan messze fordultak a black metal vonaltól,
hogy aki ezt a lemezt veszi először a kezébe, kinevet, mikor és hogyan lehetett
ez a mára már csak brit tagokat jegyző banda black metal?! Pedig az volt,
nyugodtan keresd vissza az első stúdió lemezt. Mostanra inkább progresszív
rock-metalt játszó csapat legerősebb fegyver továbbra is az ének. Wacian
nevezetű fiatal arc kiemelkedően bánik a hangjával, és nagyjából ezzel menti
meg a teljes bukástól az anyagot.
moonspell - extinct
Nem vagyok egy dark rajongó, sőt kifejezettem viccesnek találom sok esetben a sminkelt férfiakat a színpadon. De Axl Rose is meglehetősen vicces volt a színpadon száz meg száz jelmezével, így kizáró oknak semmiképpen sem tekinthetek erre a fintoromra. Hogy jön ez ide? Konkrétan úgy, hogy a Moonspeel 25 év munkásság után, új kiadóval egy olyan bitang dark lemezzel bújt elő, amitől leesett az álam.
Az egész hangzás, a zenei ötletek, a műfaj minden elemének kiaknázása valami olyan hatást kelt számomra, mintha a „nagy öregek” megpróbálták volna megmutatni a félig-meddig halott állapotban lévő konkurenciáknak, hogy bizony lehet így is csinálni. Mindenképpen eltalálták, és az egész lemez teljesen egyben van, bárki számára élvezhető lesz.
Az egész hangzás, a zenei ötletek, a műfaj minden elemének kiaknázása valami olyan hatást kelt számomra, mintha a „nagy öregek” megpróbálták volna megmutatni a félig-meddig halott állapotban lévő konkurenciáknak, hogy bizony lehet így is csinálni. Mindenképpen eltalálták, és az egész lemez teljesen egyben van, bárki számára élvezhető lesz.
kalapács - enigma
A blog történetének egyik legmegosztóbb posztja lesz ez. Nem
vitás. Hiszen amellett, hogy Kalapács Józsi az ország egyik legértékesebb férfi
énekhangja, munkássága mára sokak szemében kevésbé elismert. Hogy ennek mi az
oka, nem fejtegetném. Viszont számomra egyértelműen a gyermekkorom útkeresésének
oszlopos tagja. Amikor édesapám az aktuális Süsü a sárkány kazetta helyett,
véletlenül az akkor friss, Éjszakai Bevetést hozta haza a megboldogult
lemezboltból, anyám arca feledhetetlen volt. De az érzés is, ami akkor engem
megtöltött. Azóta is az egyik kedvenc lemezem ez a Pokolgép őskorából.
Józsi azóta is aktív,
hála istennek. Számolatlan produkcióban jeleskedett már, de talán legerősebben
a saját nevével fémjelzet, évtizedek óta ugyanabban a felállásban nyomuló,
Kalapács együttes ügyét képviseli. Igazán sok figyelmet a nemzeti érzésű
lemezekig voltam hajlandó fordítani az munkásságukra. Viszont ez az új Enigma
elnevezésű anyagon szerencsére teljesen eltűnt. Nincsenek kardok, szittyák,
tegezek, csak ős heavy metal és az az énekhang, amitől a ami napig libabőrős
leszek. Nehéz lesz nem szuperlatívuszokban értékelni a sorlemezt, de megteszek
majd mindent.
moby dick - földi pokol
Smici és a Moby Dick a magyar trash metal szent tehene.
Nehéz róla objektív képet alkotni, főleg úgy, hogy a kezdeti időkben nagy
segítséget nyújtottak a helyes útra térésemben. Sőt életem első koncertélménye
is egy Moby Dick buli volt, valamikor a kilencvenes évek közepén. Szép. És
akkor novemberben, a frontember 50. születésnapját követően jött a Földi
Pokolnak keresztel új anyag. Ráadásul egy kiemelkedő minőségű csomagban,
koncert DVD melléklettel, kiváló anyagokkal borítva. Még szebb, gondoltam
magamban!
Aztán elkezdtem hallgatni a lemezt, még bőven karácsony
előtt. Nyilván túl nagy meglepetéseket nem vártam a csapattól. Keményen,
őszintén nyomatják a jól bevált elemeket, próbálnak a magyar trash
zászlóshajója maradni, sikeresen. Más kérdés, hogy ez a műfaj honi alkotóira
nézve kritika, vagy Smiciéknek dicséret. Döntse el mindenki maga.
kxm - kxm
KXM néven lassan egy éve megjelent egy lemez. Szupergrupp a
javából, Doug Pinnick, George Lynch és Ray Luzier. A nevek ismerősek lehetnek,
külön nem is részletezném a zenészek múltját, koncentráljunk inkább erre a
2014-s év végi listákon kiemelt helyet betöltő, a banda nevével megegyező című,
első anyagukra. Több hónapja tologatom, hallgatom, kiolvastam minden
sajtómegjelenést velük kapcsolatban, de továbbra sem találom azt a mámorító
zsenialitást, amit számos újságíró összehord a hallottak kapcsán.
Nyilván velem van a gond, ezt nem is vitatom. Tetszik az
énekhang, nagyon profi a fickó, kár lenne tagadni. Jól kihallani a Korn
dobosának egyedi játékát, számos esetben megdöbbentő, a kellemes meglepetések
határáig cifra ritmusai sok esetben nagyon tetszenek. Mégis az egész valami olyasmi,
mint az amerikai, rágógumi zabáló, gyagya közönségnek készített vattacukor,
több helyen szarrá torzítva.
beardfish - +4626 confortzone
Svédországban manapság nagy divatja van az elszállós,
progresszív rockzenének. Valahogy ebbe az irányba terelték a lenyugvó stoner
vonalakat. Nagyon helyesen. Mindig is többre tartottam ezeket az összetettebb
muzsikákat, a csattogós, primitív stoner fosnál. Nézzük hát 2015 első
ilyen hangvételű anyagát, a Beardfishtől. Igen, szakálas hal. Micsoda
névválasztás, nemde?
Picivel több, mint tíz éves a banda, minden tekintetben
megbízható felállásuk sokadik stúdiólemezének címe: +4626-COMFORTZONE. Legalább
annyira frappáns, mint az egész társaság elnevezése. Számomra nehezen indult ez
az anyag. Nem teljesen értettem, mit akarnak ezzel az igencsak antik muzsikával
a srácok. Tökig nyomva Hammond
orgonával, kevésbé kimagasló énekteljesítménnyel, és mélyen hátranyomott
gitárokkal. Egészen furcsa, meglehetősen távoli volt nekem ez az egész. Valami
olyasmi ugrott róla be elsőre, mintha Robbie Williamset felkérték volna egy
modern Jézus Krisztus Szupersztár eléneklésére.
rival sons - great western valkyrie
Nagyon kellemes meglepetésre bukkantam
a minap. A Rival Sons elnevezésű amerikai banda 2014-ben úgy
játssza az elszállós rockzenét, mint ahogy tette a Led Zeppelin a
hetvenes években. Mondom király, pont ez kell nekem. Hiszen a
Sabbath mellett a „léghajó” az, ami leginkább közel áll a
szívemhez az antik cuccok közül. Elmélyültem hát a srácok
munkásságában, négy lemez, lassan tíz éves fennállás, több
európai buli, szép sikerek. Jó lesz.
Az előző három lemez két dologban
erős, az első kettő hozza az ősrockot. Nincs mellé duma, teljes
mellszélességgel bevállalják azt, amit ők szeretnek. Totális
Zeppelin az egész. A harmadik lemez már valamivel kísérletezgetőbb,
talán iránykeresés, vagy valami olyasmi, amikor rájöttek, kár
lenne telibe másolni a múltat. A negyedik korong, amiről ez a
bejegyzés szól, az pedig már egy kiforrottabb, összetettebb
anyag. Jól mérhető a srácok fejlődés, a zenei érés, és talán
az irány is, ahova egy ilyen banda tarthat ma.
truckfighters - universe
Többszörösen megkövetem magam. Ez a lemez lassan egy éve a
piacon van, és én miért csak pár hete találtam rá? Második gond: hogyan lehet
az, hogy bár a stoner igazából hidegen hagy, egy ilyen hard rock elemekkel
apelláló, tökös stonert játszó, svéd bandát csak most kell megismernem? Azt
hiszem egy jókora fekete pontot beírhatok magamnak, de nézzük miért is ez a
nagy önmarcangolás.
Truckfighters, mond nektek ez a név valamit? Remélem, rajtam
kívül azért van olyan olvasó, aki hallotta már ezt a triót. Számomra teljesen
új, és az Universe névre keresztelt, egyértelműen legerősebb felvételükkel
robbantak be apró szürkeállományomba. Köszönet érte. Vajon miért nem ilyen az
összes amerikai stoner banda? Talán azért, mert ezek a svéd fickók jobb
zenészek az összesnél? Vagy energetikusabbak bármelyik amerikai próbálkozásnál?
Fene tudja, de ha szeretnél igazán jó lemezt hallgatni, ezt mindenképpen
szerezd be.
junkies - félelem és reszketés budapesten
Számomra mindig érthetetlen volt, hogy a magyar rock-metal
élet miért ilyen egysíkú. Hogy van az, hogy bizonyos, sok esetben igencsak
gyengécske bandák évekig, évtizedekig a felszínen képesek maradni, mások pedig
képtelenek felbukkanni a víz alól? Nagyon jó példa erre a Junkies. Gyerekkorom
egyik meghatározó bandája volt ez a punk zenekar. Imádtam a szövegeiket,
tetszett a zenei egyszerűség, 14-16 éves koromban meglehetősen könnyű volt
ezzel azonosulni. Aztán röpke tíz évvel ezelőtt egy laktanyából strandra tolt
vidéki fesztiválon már láttam, ezek a srácok pusztán a megélhetés miatt
nyomatják. Van ilyen, nem csak ebben az országban. Mégis rossz volt látni ezt
egy gyerekkori kedvenctől. (így vérzett el valamikor Paksi Endre is nálam)
Eltelt újabb tíz év, ma már 20 éves a zenekar, van új lemez,
a megszokottnál valamivel nagyobb sajtóérdeklődés. Gondoltam veszem hát a
bátorságot, és meghallgatom az új, Félelem és reszketés... című felvételt. Én
igazából értem a koncepciót, felfogom, hogy nem én vagyok már réges-régen a
célközönség. Valahogy mégis nagyon rosszul esik az általam eddig jó
szövegírónak tartott Szekeres András szájából, punk nóták dalszövegeiben
olyanokat hallani, hogy „fészbuk”. Nem megbocsájthatatlan bűn, de hogy tíz évre
megint kerülöm majd a Junkiest az fix.
marilyn manson - the pale emperor
Megközelítőleg három hete azon gondolkodom, hogyan lehet ezt a kritikát megírni. Hogy fog kinézni ezen a blogon: az utolsó Marilyn Manson lemez jó. Akkor végül is ideírtam, nem mutat "csúnyán". Megkapom nyilván, hogy miféle dolog ez, de most kénytelen leszek bevállalni. Közel húsz éves az Antichrist Superstart, ami sosem volt a kedvencem, viszont mindenki felkapta rá a fejét. Elmondhatunk erről a több mint negyed évszázadról hideget-meleget, valahogy most mégis a figyelmetekbe ajánlom 2015 első megjelenései között érkező The Pale Emperor-t.
Túl sok jót a 2000-s évek végétől nem hallani sem a zenekarról, sem a koncertjeikről. Olvasom én a véleményeket, kerültem rendre a koncerteket. De ez, amit az új anyagon találtam igencsak meglepett. Letisztult, szimplán depresszív, ötletesen egyszerű, már-már desszert. Semmi fölösleges pózolás, nyafogás nincsen a lemezen, szimplán egy "jó nagy köröket" lefutott banda, kellemes meglepetése.
Túl sok jót a 2000-s évek végétől nem hallani sem a zenekarról, sem a koncertjeikről. Olvasom én a véleményeket, kerültem rendre a koncerteket. De ez, amit az új anyagon találtam igencsak meglepett. Letisztult, szimplán depresszív, ötletesen egyszerű, már-már desszert. Semmi fölösleges pózolás, nyafogás nincsen a lemezen, szimplán egy "jó nagy köröket" lefutott banda, kellemes meglepetése.
isole - the calm hunter
A svéd doom egyik kiemelkedő, oszlopos tagja az Isole.
Tavaly év végén megjelent lemezük ezt tovább erősíti, még akkor is, ha a tagok
egyik fele több projektben egyaránt részt vesz. Valahogy mégis kulturáltan,
északi emberekhez méltóan, helyén kezelve a dolgot nyomatják a jobbnál jobb muzsikát. Így lehet picit mostohagyerek
az Isole, vagy éppen az első szülött? Talán a második állítás az igaz, ha
meghallgatod az új lemezt, semmi mostohát, félvállról vételt nem fogsz
tapasztalni.
Valahogy ezek az északi népek nem tudnak unalmasan zenélni.
Még egy ilyen műfaj, mint a doom is kicsit teltebb, izgalmasabb, amikor kikerül
a kezük közül. Pont ilyen a The Calm Hunter címre keresztelt 2014-s anyag is. Tele
meglepő fordulattal, kiváló ritmusváltásokkal, dögös riffekkel, és nem egy
esetben varázslatos szólókkal. A párhuzamosan futó vokál engem itt-ott zavar,
de van, aki ettől a teátrális előadásmódtól van elájulva. Olyan mintha egy doom
metal operát hallgatna az ember, ami egyáltalán nem fullad unalomba. Szép.
yob - clearing the path to ascend
Lassan ébredek a téli álomból, nem tehetek róla. Nyilván az
idő sem segít ezen, hiszen errefelé három hete késő őszi képet fest ez a
január. Mit is lehet ilyenkor tenni, mint súlyosabbnál súlyosabb doom zenéket
hallgatni, és várni a napsütést. Csodálatos ezekre az időkre az új Yob lemez,
ha eddig nem ismerted őket és bírod a hegyomlás riffeket, a lassú,
földbedöngölő klasszikus doom zenét, mindenképpen hallgasd meg.
Ráadásul ez a
sámánének annyit dob az egészen, hogy néha már könnycseppeket vagyok kénytelen
morzsolni zenehallgatás közben. Négy szám, picit több mint egy órában. Új
kiadó, maximumra járatott hangzás, mocsár, köd, sarat túró vaddisznók, sámánok,
minden, amit csak akartok.
Feliratkozás:
Bejegyzések (Atom)