perihelion - zeng

A minap a kezembe akadt a Perihelion „debütáló”, Zeng című anyaga. Alapvetően furcsának találtam, hogy egy black/death metal alapokon nyugvó, több tagcserét kihordott, nevet változtató banda, hogy kerülhet egy nem túl nagy, de mégis végtelenül profi francia kiadó kegyeibe?! Tudván, hogy Vasvári Gyula társulata echte debreceni, mindenképpen meglepőnek találtam a párosítást. Aztán meghallgattam a külsőre is vérprofi lemezt, és leesett az álam.

Nagyon kevés maradt itt már a fent említett, sötét metalból. Bár a tavalyi Nap fele néz című EP bőven tartogatott meglepetéseket, ekkora sokkhatást nem vártam. Igazán művészi, kiemelkedő szövegvilággal operáló, elszállós, világűrbe meredő, komoly utazás ez. Valahol Grandpierre Attila VHK-ja és a kamaszkorom mezőtúri laktanyafesztiváljai ugrottak be egyből. Szédületes volt a hatás elsőre, majd többet hallgatva a felvételt ez az érzés szépen vad nosztalgiává erősödött.

A Perihelion egy olyan vállalkozás, amit meghúzni napjainkban nagyon merész. Mindemellett egy igazán hosszú folyamat, fénylő végterméke. Talán erre senki nem számított, de én biztosan nem. Most szétcincálhatnám a zenét, hogy mivel is érik el ezt az atmoszférikus hangulatot. De ettől eltekintek, fogod Te is hallani, ha vevő vagy az ilyesmire. A hangzás pont annyira jó, mint amennyire elvárható egy nyugati kiadótól. Telt, izgalmas, nem sok és nem kevés.

Változatos megoldásokkal variáló, erőtől duzzadó, itt-ott melankolikus lett az új lemez. Sok mondanivalót rejtő szövegekkel. Viszont egy apróságra kitérnék. Az ének témák, szerintem több esetben is meghaladják Gyula adottságait. Vagy inkább elképzeléseit nem képesek tökéletesen kifejezni. Nyilván nem másik énekesre van szükség, hiszen az esetek jelentős részében nagyon eltalált az ének, a szövegek végig jól érthetők. Az a pár magasabb rész, ami az én fülemet bántja. Legyen ez az én bajom.

Ifjú korom nagy kedvence volt a Vágtázó Halott Kémek, emiatt is nagyon örültem annak, hogy rátaláltam a Perihelion lemezére. Köszönet érte, hogy egy szempillantás alatt visszarepítettetek lázadó ifjúságom hajnalára. További sok sikert!

Értékelés: 5/4



Infók:

Tracklist:
1. Tündöklés
2. Vég se hozza el
3. Felemészt a tér
4. Végtelen kék
5. Égrengető
6. Űzött
7. Hajad szél
8. Széthulló színek

Műfaj: avantgarde / post rock
Megjelenés: 2015. október
Kiadó: Apathia Records

3 megjegyzés:

  1. Ilyet se sokat hallani manapság. Legalábbis én nem hallom...
    Sose szerettem a VHK-t, szerintem bolond a pali és idegesítő, ezeket a srácokat megnézném élőben viszont. Akár még jó is lehet..
    Ezt lehet, hogy végighallgatnám.

    VálaszTörlés
  2. Most cseréltem ki a videot, nézd meg a gyári felvételt is, ne csak a koncertet.

    VálaszTörlés
  3. Érdekes hangulata van. Kurva jó a klip sztem, az ének meg nem elég jó.
    Hangulatos. Majd meghallgatom a többit is. Köszet!

    VálaszTörlés